Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stjernkvist mår bra i Kvartett

Skatt och skatter. Kvartettpolitikerna använder sig av jämförelser mellan olika skatter. Det är klokt och bra.

Skatt och skatter. Kvartettpolitikerna använder sig av jämförelser mellan olika skatter. Det är klokt och bra.

Foto: Fredrik Jonson

Widars ledare2015-09-29 13:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Lars Stjernkvist i Norrköping är nog en av mycket få socialdemokratiska kommunstyrelseordföranden som gör reklam för jobbskatteavdragets betydelse för mängder av vanliga löntagares privatekonomi. Förmodligen är det samregerandet i Norrköping mellan S, C, KD och FP som spökar. Det blev kort sagt nödvändigt för Stjernkvist att lyfta in jobbskattavdragen i det dokument som delades ut vid måndagens pressträff om kommunal skattehöjning.

Det är lätt att tänka sig de borgerliga partiernas begränsade glädje över att i sin första riktiga kommunbudget behöva gå fram med en skattehöjning. En och annan hänger säkert med huvudet när tidigare moderata alliansvänner ger risk och kritik över hur lätt Stjernkvist lurade upp dem på läktaren. Därför är det kanske i vart fall en liten tröst att skattehöjningen på 50 öre jämställs med effekterna av jobbskattavdragen.

En person som tjänar 30 000 kronor i månaden får höjd skatt med 110 kronor i månaden. Medan jobbskatteavdragen i samma inkomstläge har sänkt skatten med 2200 kronor i månaden. Jämförelsen är naturligtvis pedagogiskt intressant för skattehöjarna i Norrköpings rådhus. Vad är väl 110 kronor i månaden jämfört med 2200 kronor? Låt vara att jobbskatteavdragen har genomförts i flera olika steg sedan 2007; vilket innebär att de flesta av oss för länge sedan har vant oss med de högre nivåerna av egna pengar. Våra utgifter har följt med inkomsterna uppåt och få skulle nog idag svara ja på en rak fråga om de upplever att de har mer pengar nu än för några år sedan. Men likafullt är jämförelsen sann och riktig.

Skattehöjningen väntas ge 134 miljoner kronor i ökade skatteintäkter för Norrköpings kommun. Det är inte särskilt mycket pengar. Kommunen väntas nästa år ha intäkter på nästan sju och en halv miljard. Därför är det överdrivet när politikerna i sitt dokument radar upp allt bra och fint som nu ska göras för dessa nya pengar. Jag betvivlar inte att tillskottet behövs. Norrköping växer mer än vanligt. Sysselsättningen och utbildningsnivåerna är låga jämfört med riket. Nästan allt av de kommunala utgifterna handlar om äldreomsorg och skola. För att få ut mer av medborgerlig nytta i dessa flermiljardverksamheter krävs en ständig och professionell trimning och försmartning av arbetssätt och rutiner.

En sådan översyn finns med i skattehöjningsdokumentet. Det är bra. Och kanske ännu ett av många kvitton på att den styrande Kvartetten har ett gynnsamt politiskt klimat som visar sig i kloka och breda överenskommelser.

Läs mer om