Jan Germundsson är stabschef på affärsområdet Aeronautics på Saab i Linköping. På tisdagsmorgonen talade han på Louis de Geer i Norrköping. Jag var där. Germundsson hade bjudits in av Erichs Communications för att tala på temat "Vad händer på Saab?" Stabschefen gav oss som var på plats en spännande timma. Saab är världsledande inom flera sektorer av försvars- och säkerhetsbranschen. Utöver att - tillsammans med framförallt Siemens i Finspång - vara draglok för den tekniskt avancerade industrin med tiotusentals kvalificerade och välbetalda jobb i potten så är Saab även ett gyllene exempel på hur bra det kan bli när staten och kapitalet förstår hur en samarbetsslipsten ska dras.
Mer att läsa: Linköping lyfte med JAS Gripen.
Företag är som barn. Företag behöver bra föräldrar som stöttar, har tålamod, ställer krav och som har förväntningar. Saab i Linköping har de bästa tänkbara föräldrar. Å ena sidan har Wallenbergssfären som huvudägare skapat stabilitet i företaget. Å andra sidan har svenska staten skapat förutsättningar för företaget att lyfta och växa. Föräldrarna har visat ansvar och handlingskraft vid flera tillfällen.
Tre tydliga exempel:
1. 1937 uppmanade dåvarande statsministern Per-Albin Hansson industrin att starta ett företag för tillverkning av svenska stridsflygplan. Bland grundarna av Saab fanns Marcus Wallenberg. 1939 placerades bolaget i Linköping.
2. 1982 beställde regeringen genom dåvarande statsministern Olof Palme ett avancerat militärt flygplan med särskilda egenskaper som det vid den tiden inte fanns tillämpbar teknik för att bygga. Staten beställde kort sagt en uppfinning. Saab, Ericsson och Volvo Aero bildade Industrigruppen JAS och kraftsamlade för att skapa det som blev exportframgångssagan JAS 39 Gripen.
3. I den så kallade "gryningsräden" den 8 april 2014 gick staten genom Försvarets materielverk FMV och under militärt beskydd beordrat från högsta ort in på Kockums ubåtsvarv i Malmö som då ägdes av det privata tyska företaget Thyssen Krupp. Syftet var att ta kontroll över statligt ägd ubåtsteknologi som fanns i företaget. Statens spektakulära stormning banade väg för att Saab under bra villkor kunde ta över Kockums och utveckla "superubåten" A26 även för exportmarknaden.
Svensk säkerhetspolitik stavas Saab. Så hänger det ihop.