Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Begränsat synfält i styrelsen

Begränsat synfält.  Året är 1976. Ulf Svensson - med killingen i famnen - tar emot familjen Palme i Kolmårdens djurpark. Ulf Svensson är en omdömesgill person skriver Widar Andersson.

Begränsat synfält. Året är 1976. Ulf Svensson - med killingen i famnen - tar emot familjen Palme i Kolmårdens djurpark. Ulf Svensson är en omdömesgill person skriver Widar Andersson.

Foto: Leif Hallberg/Kolmårdens Djurpark

Widar2017-05-30 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den tidigare S-politikern och Kolmårdslegendaren Ulf Svensson i Norrköping är en omdömesgill person. Han skulle aldrig utsätta sina medmänniskor för några risker genom att köra bil om han kände sig osäker på sin egen förarförmåga. När han var på rutinbesök hos en ögonläkare konstaterades att han hade synfältsbortfall; ett synfel som enkelt uttryckt gör att ögat kan få svårare att upptäcka händelser ute i synfältets kanter. Ögonläkaren rapporterade saken till Transportstyrelsen i Borlänge där Lars Englund är chefläkare. Sverige har till skillnad mot de flesta andra länder nekat människor med synfältsbortfall rätten att göra ett praktiskt prov i trafiken eller i simulator. Den som har konstaterats ha synfältsbortfall har fått ett brev från Transportstyrelsen där det kort och gott meddelas att körkortet är indraget. Punkt och slut.

Ulf fick ett sådant brev förra året. Nyligen mötte jag Ulf och en liten grupp av erfarna människor för att diskutera de här körkortsindragningarna. Några vetenskapligt belagda samband mellan en individs begränsade synfältsbortfall och dennes förarförmåga tycks inte finnas. Allt talar för att svenska bilförare borde bedömas lika individuellt som andra länders bilförare.

I en intervju med Radio Dalarna från oktober 2015 medger Lars Englund att Transportstyrelsens synfältsreglemente har sina brister:

”Alla regler har ju den nackdelen att de tar bort lite för många, kan man säga”, sa Englund.

Flera av de där ”lite för många som tas bort - människorna” har blåst till strid för att få sina körkort tillbaka.

En etappseger har vunnits i och med att den som kan och vill betala 18 750 kronor kan få göra ett simulatortest på statliga VTI i Linköping. 11 av de 20 första med synfältsbortfall som gjorde testet på VTI bedömdes ha god körförmåga. 5 av dessa 11 har nu nådigt fått sina körkort tillbaka av Transportstyrelsen.

Riksdagsledamoten Staffan Danielsson (C) har envetet motionerat om behovet av en ”oberoende utredning” om körkortspolitiken i dessa delar. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) borde gå honom till mötes. Transportstyrelsens begränsade svartvitpolitik är i behov av förnyelse.

Ledare