Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vitala delar av samhället slängs bort

Norrköping2009-07-30 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det pågår en radikal förändring av den grundläggande samhällsstrukturen i Sverige. Vår gemensamma egendom säljs ut. Ansvaret för vitala delar av samhällets tjänster lejs ut till lägstbjudande. Få verkar bry sig. Som om det inte spelar någon roll vem som bestämmer. Krönika
Den nuvarande makteliten som föddes åren kring 1960 formade sina grundläggande värderingar under 80-talet - avregleringarnas och privatiseringens gyllene decennium. Det är de som idag har makten och anser sig stå för den rätta läran - de är "moderna". Margareta Winberg, före detta ordförande i socialdemokratiska kvinnoförbundet, skrev en bra debattartikel i Aftonbladet om att hon känner sig omodern som står för socialdemokratiska värderingar som solidaritet och gemensamt ansvar. Vi är åtminstone två som tycker så. Jag ska inte tjata om privatskolorna. Uppdelningen och sorteringen av elever tycks vara etablerad som metod. Men det finns många exempel. Åsa Torstensson som är infrastrukturminister (C) har bestämt att Bilprovningen ska privatiseras. Det blir visserligen dyrare, men privat är i alla fall bäst, säger Torstensson. "För tillgängligheten blir bättre". Varför det? Jag förmodar att Bilprovningen idag tar ut en avgift som finansierar själva verksamheten, inte mer. Om Åsa Torstensson vill att det behövs fler stationer så är det väl bara att bygga fler? Det är ändå brukarna som får betala. Ska det drivas privat så tillkommer åtminstone skälig vinst. Det är ju det som är själva poängen med privat drift. Planer finns på att privatisera säkerheten på våra järnvägar. Banverket ska ta in anbud på rälsunderhållet. Lägsta pris gäller. England har återförstatligat banunderhållet - av säkerhetsskäl. I Sverige gör vi tvärt om - av ideologiska skäl. Sedan 1 juli är det fritt fram för privata företag att köra tåg. SJ:s ordförande Ulf Adelsohn, den gamle moderatledaren, har gått i taket. Det borde ju ändå fått Torstensson att fundera, men icke. Apoteken bjuds ut till försäljning. Funderade ett tag på att lägga ett bud på mitt favoritapotek i Hageby. Men så visade det sig att jag i så fall måste köpa ytterligare 199 (!) apotek i en sorts paket. Snacka om att satsa på småföretag och motverka koncentration. Åsa Torstensson är oskyldig i det fallet. Det är Kristdemokraternas område. Vin & Sprit har de redan sålt (vart tog pengarna vägen?), nu kommer medicinerna. En statlig institution jag gärna skulle se privatiseras är det kungliga hovet, den svenska överklassens symbol. Att få råsupa med högadeln i Båstad, spruta champagne i Saint Tropez eller hänga med ädelstekarna i Visby är ju inte direkt någon samhällsnyttig verksamhet. Men man kunde ju få välja om man vill vara med och betala, ungefär som vi gör med Svenska Kyrkan.
Läs mer om