Ledare
Jag betvivlar inte för ett ögonblick att det finns enstaka skolor som fuskar med betygen, som kanske har ont om elever och/eller som har en "militant" föräldragrupp som kräver bättre betyg åt sina barn.
Ett problem är att det är för lätt att starta skolor. Kompetensen hos dem som vill dra igång en skola borde försöka att säkras på ett mycket bättre sätt än vad som sker idag.
Ett ledarskap som förmår att vid behov kunna stå emot och på ett bra sätt hantera opinioner i elev - personal - och föräldragrupper är mycket viktigt för en skolas grundläggande kvalité.
Kaliber drar dock alldeles för stora växlar på jämförelser mellan de nationella proven och 9:ornas slutbetyg. Skillnader mellan resultaten i de nationella proven och slutbetygen är först och främst ett tecken på att det pågår ett pedagogiskt arbete på de berörda skolorna. Skolverket borde fästa betydligt större uppmärksamhet på de skolor där det mer eller mindre står still - där elevernas resultat inte förändras och förbättras mellan prov och betyg. Vad ska eleverna och samhället med sådana skolor till? Skolor som inte erbjuder utveckling, framsteg och utmaningar är vårt stora problem. Det som Kaliber ägnar sitt reportage åt är ett mindre problem. Men naturligtvis är det bra att Kaliber sätter sökarljuset på att det kan finnas enstaka skolor som fuskar med betygen.
Små sår och fattiga vänner ska, som ordspråket lär oss, inte nonchaleras.