Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vassare fokus på kunskap

11, 6 procent av Norrköpings grundskoleelever är inte behöriga att gå vidare till gymnasiet.
Under en lång rad av år har grundskolan i Norrköping legat och pendlat mellan 9,9 och 14 procent underkända elever.

Regeringens partiledare på väg mot partiledardebatten. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M), Maud Olofsson (C), Jan Björklund (FP), Göran Hägglund (KD). Statsministerns fokus låg på kvinnor.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Regeringens partiledare på väg mot partiledardebatten. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M), Maud Olofsson (C), Jan Björklund (FP), Göran Hägglund (KD). Statsministerns fokus låg på kvinnor.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Norrköping2010-06-17 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Enstaka upp- och nedgångar på några procent kan förklaras med skillnader i elevsammansättningen och/eller med enstaka extraordinära insatser av rektorer och lärare på några skolor. Runt 11 procent underkända elever tycks vara en stadig nivå för Norrköpings grundskolor under de senaste 15 åren.

Det är naturligtvis inte ett tillfredställande resultat. Med ett profilerat och bättre styrt kvalitetsarbete borde de allra flesta elever ges förutsättningar för godkända skolresultat. Det finns troligen strukturella problem bakom de långvariga och låga resultaten. Under de senaste åren har ett nytt kunskapstänkande börjat införas. Elever följs upp mer målmedvetet i årskurs två och årskurs fem. Mycket talar för att dessa insatser kommer att ge resultat om några år. Dagens högstadieelever får dock inte prisges åt slumpen. Nästa skolår måste inledas med betydligt vassare kunskapsuppföljning av varje elev.

Läs mer om