Varje skolas resultat är allas angelägenhet
Skolorna i Norrköping redovisar allt bättre resultat. Mest hoppingivande av alla de rapporter och mätningar som redovisats under det senaste halvåret är de framsteg som gjorts när det gäller de små skolbarnens läsutveckling. Barnens kunskap i läsutveckling/läsförståelse mäts i årskurs 2.
Foto: Anders Kallersand
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
På senare tid är det dock ett lite annat ljud i skällan. Den socialpolitiskt inspirerade fördelningen av ekonomiska resurser fortgår som förut. Men numera arbetar man dessutom målmedvetet och konsekvent med uppföljningar och tester av enskilda elevers kunskaper. Rektorer och lärare ute på skolorna uppfattar signalerna och riktar mer än tidigare in sitt pedagogiska arbete på de områden där elevernas kunskaper kommer att mätas. Denna utveckling är inte självklart och alltid av godo. Prov och tester kan - om de förekommer i parti och minut - utvecklas till en ohälsosam och kontraproduktiv centralstyrning av pedagogernas arbete. Men när det gäller läsutveckling och läsförståelse hos barnen i årskurs två känner jag inte minsta tvekan. De barn som halkar efter och som inte lär sig grunderna - hur bokstäver blir ord och ordens betydelse - riskerar att få större delen av sin skolgång spolierad. Många jag talar med lyfter också fram att skolledare och rektorer numera har ett tydligare och kunskapsinriktat uppdrag från sina ägare. Tidigare betonades ofta de administrativa delarna av rektorsarbetet. Men idag är det många rektorer som profilerar sig som pedagogiska och resultatinriktade ledare. Åsa Svensson i Klockartorpets låg- och mellanstadieskola nämns som ett positivt exempel av flera personer. Uppgraderingen av ledarskapets betydelse är säkerligen en viktig del av förklaringen till de glädjande resultatförbättringarna på Norrköpings skolor. Nu gäller att hålla i och att inte tappa initiativet. Den skolpolitiska ledningen i stan har åstadkommit en bra mix mellan kollektiv resursfördelning och individuella kunskapsuppföljningar. Det finns också en positiv ambition att betrakta alla skolor - oavsett ägare - som Norrköpingsskolor. Framgångar och problem redovisas på samma sätt alldeles oavsett om skolorna är kommunala eller fristående. I våras framhölls till exempel de förbättrade resultaten för niorna på de fristående skolorna Vindruvan och Vittra som ett viktigt framsteg för Norrköping.
Inför kommande mätningar av andraklassarnas läsutvecklingskunskaper borde alla Norrköpings skolor vara med. Så är det inte idag.
Varje skola - oavsett ägare - har att ta ansvar för sina elevers kunskapsutveckling. Och varje skolas resultat är en angelägenhet för hela Norrköping.