Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vallokomotivet vill ha ordning på rälsen

Sven- Erik Österberg är utsedd till ett av Socialdemokraternas Vallokomotiv. Som sådant åker han nu land och rike runt för att få upp ångan i partiets valrörelse. I går presenterade han, passande nog för ett lokomotiv, nio förslag för ordning och reda i järnvägstrafiken.

Foto: SÖREN FÖBERG

Norrköping2010-09-09 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det är rejäla socialdemokratiska förslag som Österberg för fram. Gråsossen i min själ gläds.

Järnvägstrafik är ett vitalt samhällsintresse. Framförallt satsar S på investeringar i nya spår och på effektivare järnvägsunderhåll.

Sven-Erik Österberg vill också att utrymmet på spåren ska fördelas utifrån vad som är bäst för resenären och för samhället i stort. Trafikverket och SJ ska styras tydligare utifrån resenärernas och samhällets behov. Dagens regering har inte denna inriktning. I stället släpps fler tågföretag in på de slitna banorna. De som betalar bäst får bäst tider och bäst spårlägen. Väldigt liten, om ens någon hänsyn tas till t ex Östgötapendlarnas intressen.

På hårt trafikerade sträckor som Stockholm-Malmö hotar snart trafikinfarkt. Vallokomotivet Österberg borde spännas för vagnen och ges en chans att uppfylla sina löften.
Gärna konkurrens på spåren.

Men först fler spår att konkurrera på.

Läs mer om