Ut i kylan
Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Nedläggningsbeskedet innebär inte slutet för svensk fordonsindustri, förmodligen inte heller början på slutet. Men det är av allt att döma slutet för Saab i Sverige. Sett ur ett historiskt och teoretiskt perspektiv är sådana här omvandlingar inte bara ofrånkomliga utan nödvändiga. Men de är ytterst plågsamma att genomleva för de som direkt berörs. Riktigt seriösa köpare av Saab har uppenbart lyst med sin frånvaro i processen. Saab är förvisso ett relativt litet bilföretag. Men i jämförelse med de hugade köpare som har förhandlat med GM - de två lyxbilstillverkarna Koenigsegg och Spyker cars - var Saab en gigant. Tidigt i går morse amerikansk tid valde GM:s styrelse att avbryta alla försäljningsplaner för att i stället avveckla Saab. Nedläggningen av företaget kommer förmodligen att ske långsamt och etappvis. Det ger i vart fall lite tid för gradvis omställning för alla de tusentals medarbetare som nu drabbas runt om i regionen och i övriga Sverige. Det är en enorm industriell kompetens som nu friställs. Förhoppningsvis kommer många av de forna Saab-medarbetarna att hitta nya anställningar där deras kunskaper kommer till sin rätt. Det ska t ex inte uteslutas att det ur askan av Saab växer upp ett antal mindre och mer specialiserade företag. För trestadsregionen Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla är nedläggningsbeskedet en svår prövning. Det är av avgörande betydelse att de offentliga satsningarna fortsätter och förstärks i området. Regeringen har ett stort ansvar för att så sker.