Trafikdöden är en man

200 omkomna män av total 287 är en klar överrepresentation. Män i allmänhet och unga män i synnerhet är en livsfarlig riskfaktor ute på vägarna. Vad kan göras åt detta? Högre körkortsålder för män? Särskilda körskolor för män?

Norrköping2011-01-04 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

n Det känns lite makabert att uppfatta 287 trafikdöda personer 2010 som en framgång. Ur ett helikopterperspektiv är det dock precis just så som det förhåller sig. Antalet människor som omkommer i trafiken har nästan halverats under de sista tio åren. Detta till trots av att antalet fordon som åker på vägarna ständigt blir fler. Trafikverkets envetna och stundom utskällda säkerhetstänkande börjar ge livsviktiga resultat. Det är uppmuntrande. I de långa serierna av mätningar av trafikolyckor, dödsfall och skadade finns mycket kunskap att hämta. En sådan kunskap är insikten om trafikdödens kön. Män kör och åker vad jag förstår mer bil än vad kvinnor gör. Därför är det inte förvånande att en majoritet av trafikens dödsoffer är män. Men 200 omkomna män av total 287 är en klar överrepresentation. Män i allmänhet och unga män i synnerhet är en livsfarlig riskfaktor ute på vägarna. Vad kan göras åt detta? Högre körkortsålder för män? Särskilda körskolor för män? Nja; det är nog inga realistiska förslag. Är väl bara att gneta på med avstånd, hastigheter, mitträcken och krocksäkrare bilar. Sådant vardagsgnet är Trafikverket bra på.

Läs mer om