I dag om exakt 1 år är det riksdagsval.
Tidsträffsäkert presenterade de båda professorerna i kommunikation Lars Nord och Jesper Strömbäck i går boken "Kampen om opinionen" där de tillsammans med en rad andra författare har kartlagt och utvärderat valrörelsen 2010.
Mötesrummet hos Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) på Jakobsbergsgatan 18 i Stockholm var knökfullt med folk från kommunikationsbyråer, mediehus, partier, organisationer och myndigheter.
Jag var där.
Partier som ställer upp i val är långtifrån ensamma på scenen. Medierna tycks alltmer vilja konkurrera om huvudrollerna.
"Det var längesedan media släppte rollen som mikrofonhållare åt politikerna", sa Jesper Strömbäck.
Enligt de båda professorerna så domineras den politiska nyhetsrapporteringen allt mer av "tolkande" journalister som i ökad utsträckning förklarar partiers och politikers utspel utifrån spel- och strategivinklar och opinionsmätningar.
Sakinnehållet i partiers och politikers utspel och förslag hamnar lätt i bakgrunden när de passerar det journalistiska rastret.
Det är numera vardag i såväl public service som i kommersiella kanaler att en stor del av det politikbevakande utrymmet ges till egna journalister som förklarar för läsare, lyssnare och tittare hur saker och ting "egentligen" hänger ihop.
Sannolikheten för att ett parti som ligger illa till i opinionsmätningarna mer bedöms utifrån opinionsläget än från innehållet i de förslag som läggs är ungefär lika stor som att det kommer en söndag efter en lördag.
När till exempel KD: s Göran Hägglund lägger budgetförslag om sänkt skatt för pensionärer och höjda bostadsbidrag för barnfamiljer så är den reflexmässiga vinkeln att det är det dåliga opinionsläget som styr Hägglunds beteende.
Fixering vid opinionsmätningar - varav många är ganska intetsägande - tenderar således att missgynna partier som det går dåligt för och gynna partier som det går bra för.
Och när Magdalena Andersson (S) och Per Bolund (MP) på en gemensam pressträff i Skåne häromdagen föreslog skatteförändringar för ett cancerframkallande ämne så dominerade spel- och strategivinkeln: S och MP vill manövrera ut V!
Jag säger inte att partipolitiker är några oskyldiga lamm. Vad gäller spel- och strategiintresset så sitter många politiker i samma båt som de politiska journalisterna. Det politiska spelet är dessutom en omistlig del av politiken som sådan.
Det Nord och Strömbäck visar i sin forskning är emellertid att det finns raka samband mellan överdrivet mediefokus på det politiska spelet och vikande politiskt intresse hos medborgarna.
Jan Larsson är valledare för Socialdemokraterna. Tillsammans med flera tidigare partipolitiska kommunikationsproffs - Karin Pettersson, Ulrika Schenström och Per Schlingmann - kommenterade Larsson professorernas nya bok.
Åhörarna bjöds på frejdiga, kloka och upplyftande kommentarer. "Väljarna är intelligenta", sa Jan Larsson.
Innehållet i det som sägs, trovärdigheten i förslagen och kompetensen att genomföra det man vill är på sista raden det som avgör om det blir S eller M som bildar nästa regering.