Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Thatchers arvtagare

Åsa Torstensson, ideologisk arvtagare till Margret Thatcher

Åsa Torstensson, ideologisk arvtagare till Margret Thatcher

Foto: Annika af Klercker / SvD / SCANPIX

Norrköping2009-08-27 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
There is no such thing as society, sa en gång nyliberalismens första dam i Storbritannien, Margret Thatcher. Denna ideologiska förblindelse, tron att samhället egentligen aldrig har behövts eftersom vi består av ett antal kloka individer som kan träffa rationella val på marknaden, borde ha tappat något av sin charm efter finanskrisen. Men icke. Thatchers ideologiska arvtagare i Sverige i dag heter Åsa Torstensson, centerpartist och infrastrukturminister i systemskiftesregeringen Reinfeldt. För henne ska allting av viktiga samhälleliga funktioner, kollektiva nyttigheter, säljas ut eller konkurrensutsättas, ju fortare och hafsigare desto bättre. I somras klubbade riksdagen hennes hårt kritiserade plan att helt avskaffa SJ:s monopol på järnvägsområdet. Nyligen kom hennes märkliga hugskott att privatisera Bilprovningen. Och häromdagen lades en snabbutredning fram om att avskaffa länstrafikbolagens monopol på den lokala busstrafiken. Det gemensamma målet för alla dessa aktiviteter är att vinstintressena ska ta över samhällsintressena. Också när det gäller att avskaffa länstrafikbolagens monopol döljs ambitionen att fjäska för privata vinstintressen bakom bedrägliga ord som "kvalitet" och "tillgänglighet". Avregleringen av den brittiska lokala busstrafiken tyder emellertid inte på att det blir bättre, utan att samhället får fungera som en slags städpatrull, sedan det privata har plockat russinen ur kakan. Med priskonkurrens kan pressade anbud också leda till att man kör med avställningsmogna skraltiga gamla bussar, spar in på servicen och ser till att varje buss blir proppfull. Och är det någon som tror att privata bolag kommer att göra framsynta miljösatsningar av det slag som till exempel Östgötatrafiken har gjort? Där går alla stadsbussar på biogas och investeringarna i ytterligare biogasbussar fortsätter på linjerna ute i länet. Med tanke på klimatfrågan, där koldioxidutsläppen på vägarna ökar mest - med 300 000 ton förra året - är regeringens tajmning av avregleringen av den lokala busstrafiken den sämsta tänkbara. En påminnelse om att konkurrens och avreglering kan vara ett hinder för ett långsiktigt klimattänkande kom häromdagen i form av en avhandling i företagsekonomi vid Göteborgs Universitet, skriven av Petter Rönnborg. Han visar att avregleringen av elmarknaden inte bara har lett till högre priser. Konkurrensen har också minskat drivkrafterna till att göra de nödvändiga,långsiktiga investeringarna i elproduktion, trots att många anläggningar är föråldrade och en omställning bort från fossila bränslen är nödvändig. Slutsatsen ligger alltså nära till hands: att kortsiktigt marknadstänkande försvårar omställningen till ett mer hållbart samhälle. Och att Margret Thatcher hade fel. Aldrig har kraven på mer marknad känts så fundamentalistiska som i dag. Sällan har vi som nu kunnat se det skriande behovet av ett starkt och ingripande samhälle, för att hävda en bra kollektivtrafik och långsiktiga klimatkrav.
Läs mer om