Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolans pengar stavas kunskap

Visst kan Norrköping behöva se över sina lokalkostnader. Tusen gånger viktigare är dock att tänka igenom kunskapsstyrningen i sina skolor. Det är där pengarna finns.

Foto: Janne Forsby

Norrköping2012-03-13 05:17
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I Norrköping finns drygt 60 grundskolor. 50 av skolorna har kommunen som huvudman. På grund av vad jag förstår hastigt uppkomna ekonomiska problem i kommunen så hotas nu 10 procent av skolorna av nedläggningar och/eller sammanslagningar. De fem skolor som har pekats ut är ganska små och ganska bra. I Skolverkets officiella statistik hittar jag jämförbara uppgifter om två av skolorna. Såväl Långtorpsskolans som De Geerskolans elever i årskurs tre har t ex bra resultat i de nationella proven i matematik. I flera moment är elevernas matematikkunskaper bättre än i riket som helhet. Varför ska just dessa skolor läggas ner?

I lördags skrev jag så här på ledarsidan: "Om det nu är så att skolor måste läggas ner; avveckla då först och främst skolorna med dåliga resultat. Mer kostsamma skolor än dåliga skolor finns inte."

Somliga tycker att jag är helt ute och cyklar; skolor med dåliga kunskapsresultat ska det tvärtom satsas mer på. Jag har definitivt inget mot satsningar. Men då ska det vara målmedvetna och kunskapsinriktade satsningar. Skolor som år efter år presterar klart sämre resultat än Sverige- och Norrköpingssnittet är i normalfallet inte behjälpta av att mer pengar kastas in i verksamheten.

Norrköpings kommun skulle behöva göra ett omtag i sin roll som skolägare. I går eftermiddag jämförde jag den fristående grundskolan Kunskapsskolans redovisning av sina resultat med ett tiotal av de kommunala grundskolornas dokument på norrkoping.se

Skillnaden är enorm. Kunskapsskolan fokuserar direkt på färska betygsresultat och "nöjdkundundersökningar". I det slumpvisa urvalet av kommunala grundskolor hittade jag inte ett enda exempel på färsk betygs/provstatistik. Däremot ett gäng rätt så diffusa "kvalitetsredovisningar" från 2009.

Visst kan Norrköping behöva se över sina lokalkostnader. Tusen gånger viktigare är dock att tänka igenom kunskapsstyrningen i sina skolor. Det är där pengarna finns.

Läs mer om