Självkritik om skolan behövs
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Men när jag ser tillbaka på våren inser jag också mitt eget ansvar. Med ett klokare politiskt agerande hade det varit möjligt att undvika en del av turbulensen. Självkritiken förstärks när jag anar att turbulensen påverkat stödet till enskilda elever.I Norrköping har vi inlett ett arbete med målet att höja kunskapsresultaten. En bra utbildningsgrund är viktig för den enskilde, men också för hela kommunen. Vi nöjer oss inte med ett genomsnittligt bra resultat. Vi vet att med rätt stöd och hjälp kan i stort sett alla elever lämna grundskolan med godkänt resultat.I grunden är jag - apropå Folkbladets artiklar om skolsegregation - positiv till att föräldrar och elever kan välja skola. Det sätter press på mig och andra att rätta till brister. Men ingen ska behöva välja bort en skola därför att den är dålig. Alla skolor kan bli bra skolor. Vårt arbete för att förbättra skolorna bygger på flera grundpelare. För det första vill vi stärka ledarskapet. Ledarens, rektorns, förmåga att få personalen att dra åt samma håll är enligt forskningen den viktigaste framgångsfaktorn. Dessutom vet vi att det är stor skillnad på att vara rektor på skolor i olika områden. I utsatta områden krävs det mer av all personal. Från och med i höst finns ett resultatlönetillägg för rektorer som är beredda att åta sig, och fullfölja, de svåraste utmaningarna i vår kommun.För det andra måste skolorna ges ökad frihet. Sedan en tid tillbaka har alla skolor rätt att införa profiler, och vi kan redan se en imponerande mångfald. Jag är helt övertygad om att elever som får ägna sig mer åt det de är särskilt intresserade av blir bättre inom alla områden. Och det gäller oavsett om de är intresserade av musik, idrott eller mattematik.För det tredje finns det, tror jag, en koppling mellan resurser och resultat. Trots den ekonomiska krisen kommer många skolor i höst utveckla stödet till elever i behov av extra stöd. De goda läsresultaten i årskurs två antyder att vi är på rätt väg.Ja, allt detta har jag skrivit och talat om många gånger under mina år som kommunalråd. Men efter våren vill jag lägga till ett för det fjärde:Vi som är övergripande ansvariga måste ge skolans personal möjligheter att i god tid förbereda sig för förändringar. Vårens turbulens berodde framför allt på elevminskningar som vi känt till sedan länge. Därför borde det varit möjligt för skolorna att tidigare anpassa organisationen, och om så hade skett, då hade det blivit något mindre dramatiskt.Direkt efter sommaren slutförs arbetet med nästa års budget. När budgeten tas, då måste målet vara att de ansvariga redan i höst vet förutsättningarna inför nästa år.