Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sätt fart på Ostlänken, politiker!

Norrköping2008-08-08 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Sex av sju partier är för en satsning på höghastighetståg, skriver Dagens Nyheter.Det är bara moderaterna som är motorvägskramare och velar om järnvägen. Ett av de projekt som ligger bland de första i kön är Ostlänken, järnvägen mellan Järna och Linköping.Meningen med Ostlänken är förstås att förkorta restiderna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Köpenhamn via Helsingborg.Socialdemokraternas talesman Ibrahim Baylan uttalar sig för ny snabbjärnväg Stockholm-Linköping men avvaktar med resten. Att Ostlänken är samhällsekonomiskt lönsam visar tidigare utredningar. Det handlar inte bara om att det ska gå snabbare att resa för de tunna portföljernas män.Ett snabbtåg mellan Norrköping och Stockholm skulle också betyda mycket för jobben.Det skulle bli mer attraktivt för företag att etablera sig i Norrköping i stället för i Stockholm som är tämligen fullbyggt och har besvärliga kommunikationsproblem.Det skulle bli lättare att bo i Norrköping och jobba i Stockholm.Ostlänken frigör den nuvarande södra stambanan för mer pendeltrafik. Det betyder i sin tur en vidgad arbetsmarknad för Norrköpings invånare.Den nuvarande järnvägen kan också användas till godstrafik som därmed inte behöver konkurrera med de snabba långdistanstågen.Många argument för en utbyggnad, alltså.Det är bara för infrastrukturminister Åsa Torstensson att resa sig från långbänken och kicka Anders Borg i baken.