Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I går gav regeringen tillåtelse till att arbetet med Förbifart Stockholm går vidare. I en preliminär överenskommelse med Stockholmsregionen ska en stor satsning i 100-miljardersklassen förberedas. En vägtunnel ska binda ihop regionen på båda sidor Mälaren. Spårvägar, järnvägar, bilvägar, cykelvägar och bostadsområden i ett mycket efterlängtat paket. Vänster- och miljöpartiet är traditionella motståndare till stora trafiksatsningar av det här slaget. Socialdemokraterna är lika klassiskt positiva. Den rödgröna koalitionen måste innan valet nästa år enas om ett gemensamt förhållningssätt. V och MP: s klimatpolitiska argument mot Förbifart Stockholm är onyanserade och omoderna. Även bussar, lastbilar och bilar som går på biogas och el måste ha bra och smidiga vägar att köra på. Även vi som lever på vischan i Stockholms närhet har allt att vinna på att Stockholms trafiksystem rustas upp och moderniseras. Det finns säkert små och stora detaljer i Stockholmsöverenskommelsen som kan bli bättre och utföras klimatsmartare. Men i det stora hela vore det sakligt och politiskt förödande om den rödgröna koalitionen skulle träda fram som motståndare till Förbifart Stockholm.