Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Telia Sonera gjorde ett bra tredje kvartal. Vinsten blev sju miljarder. I de tider vi nu lever i är svarta siffror för ett halvsvenskt företag något som ger eko i nyhetsflödet. En av alla de förklaringar som givits till företagets kvartalsframgång är att de söker sig allt längre österut i sina affärer. Nyligen köpte telefonbolaget företag i Nepal och Kambodja. Telia Soneras VD Lars Nyberg var entusiastisk när han kommenterade bolagets östinriktade strategi: "Ta Nepal, det är 28 miljoner människor, 13 procent av människorna har mobiltelefon. Det är ju jätteintressant när man får vara med där och spela och de växer till 40-50 procent som använder mobiltelefoner. I Sverige har vi 115 procents penetration". (Ekot 28/10) "115 procents penetration" låter nästan lite oanständigt i mina öron. Men om jag förstår Nyberg rätt så menar han att det är betydligt lättare att öka telefonförsäljningen i Nepal än vad det är i Sverige. Och det förefaller ju vara logiskt. Enligt vad Lars Nyberg sa till Ekot i går så märker Telia Sonera ännu inte av finanskrisen särskilt mycket: "Folk kanske köper färre nya telefoner. Men vi upplever så här långt inte att de ringer mindre. Och det är framför allt ringandet som vi är intresserade av:" Om Telia Sonera är duktiga på att penetrera Nepal, om nepaleserna ringer på för glatta livet och om bolaget kan hantera de politiska riskerna i Nepal bättre än vad de gjort i Ryssland och Turkiet så kanske Rosengrens gamla folkaktie kan börja sega sig upp på Stockholmsbörsen igen. Mängder av svenska småsparare väntar sedan länge på att vinster från Teliaaktier ska börja penetrera deras hårt prövade fondkonton.