Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken tar för stora resurser

Ostlänken är tänkt att bli en ny dubbelspårig järnväg mellan Linköping och Södertälje för maximala farten 320 km/h. Dess främsta uppgift blir att underlätta arbetspendling till Stockholmsområdet för innevånare i Linköpings, Norrköpings och Nyköpings kommuner.

Norrköping2010-03-25 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Norrköpings kommun säger sig vara beredd att satsa flera miljarder i projektet.

Norrköping planerar också att bygga ett nytt resecentrum med spår och plattformar i upphöjt läge. För denna utformning är politikerna i Norrköping beredda att satsa minst två miljarder extra! Man vill även att tåg som inte ska stanna i Norrköping ska gå i hög fart genom staden och resecentrum. Infarten norrifrån behöver då rätas ut, vilket kräver att man bygger en ny godsbangård. Väster om resecentrum föreslås tågen gå i en tunnel under staden.

Ostlänkens förespråkare säger ofta att det bästa med projektet är att det frilägger stambanan för godstrafik och lokala pendeltåg. Ostlänken påstås dessutom kunna bli den första delen i ett skandinaviskt höghastighetsnät.

Att tåg som inte stannar i Norrköping ska passera genom staden i hög fart medför förstås bullerproblem, obehag och risker. Dessutom kräver utbyggnaden centralt belägen mark vilket i sig är kostsamt! En helt ny godsbangård är inte heller gratis och tar i anspråk värdefull åkermark.

Att bygga järnvägar är något som staten har ett övergripande ansvar för: Sådana projekt avgörs inte på kommunnivå, även om det förstås är viktigt att berörda kommuner medverkar i planering och genomförande!

Enligt Statens offentliga utredningar (SOU 2009:74) kommer Ostlänken inte att få snabbare tåg förrän hela Götalandsbanan till Göteborg är färdig.

Min bedömning är att den korta och dyra Ostlänken riskerar att konkurrera ut möjligheterna att bygga ett höghastighetsnät i Sverige inom överskådlig tid!

Här är mina alternativa förslag:

? Höj kapacitet och kvalitet på befintliga banor till Stockholm! Detta blir avsevärt billigare och ger mindre intrång och störningar än Ostlänken!

? Utred ekonomin för ett höghastighetsnät i Sverige!

Om det bedöms bli ekonomiskt försvarbart: Bygg banorna på kort tid i hela sträckningar! Börja med Köpenhamn-Stockholm eller Köpenhamn-Oslo. Start från Köpenhamn ökar intresset för Danmark och Tyskland att bygga söderut från Köpenhamn. Inom rimlig tid skulle vi kunna få järnvägsförbindelser som kan konkurrera med flyget till kontinenten. Pressa kostnaderna genom att t.ex. minimera antalet tunnlar och dyra konstruktioner i städer! Om höghastighetsnätet blir för dyrt: Påskynda uppgradering av Södra- och Västra stambanorna till högre kapacitet och fart!

Läs mer om