Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken kan lyfta Sverige ur jobbkrisen

Idag besöker vi Norrköping och Linköping för att informera oss om hur planeringen för höghastighetsbanan Ostlänken fortskrider. Vi har ett tydligt besked med oss: Vid en rödgrön valseger år 2010 så kommer projekteringen av Ostlänken intensifieras och vi vill se en byggstart så fort det finns planeringsmässiga och statsfinansiella förutsättningar för detta.

Norrköping2009-03-30 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det står nu klart att regeringen tar sin hand från det mest strategiska infrastrukturprojektet som planerats i Sverige sedan det sena 1800-talets uppbyggnad av järnvägens stambanor. I den lista över väg- och järnvägsprojekt som regeringen vill genomföra fram till år 2021 finns Ostlänken inte med. Inte heller några andra delar av den så kallade Götalandsbanan, som Ostlänken är en del av, har fått plats på regeringens lista. De är uppenbart de borgerliga regeringspartierna länge varit djupt splittrade i denna avgörande framtidsfråga, men att Moderaterna nu triumferat. Anders Borg har flera gånger utryckt sitt starka motstånd mot alla tankar på svenska höghastighetsbanor. Under hösten försökte Åsa Torstensson i all hast och förvirring skyla över konflikten genom att låta utreda frågan på nytt. Det var den andra utredningen inom loppet av ett halvår. Regeringens hantering av höghastighetsbanorna är tragikomisk. Vi har lyft fram Ostlänken som ett av fyra projekt som vi ser som särskilt angelägna. Projektet är en nyckel för att uppnå Sveriges tillväxt- och klimatmål. Vårt ställningstagande bygger i hög grad på vad vi lärt oss av den senaste forskningen om ekonomisk tillväxt. Förra året mottog Paul Krugman ekonomipriset till Alfred Nobels minne. Budskapet från Krugman och de forskare som följt i hans fotspår är tydligt: moderna, kunskapsintensiva ekonomier är mer regionala än nationella. Det är storleken på den lokala arbetsmarknaden som bestämmer hur många jobb som skapas och hur snabbt lönerna ökar. Ostlänken skulle skapa en mycket kraftig regionförstoring i stråket Stockholm - Nyköping - Norrköping - Linköping. När restiden mellan Norrköping och Linköping kryper ned mot 15 minuter kan man förvänta sig en dramatisk ökning av arbetspendlingen. De bägge städerna sammanfogas då till en intrigerad lokal arbetsmarknad med en halv miljon invånare - den fjärde största regionen i Sverige. Effekterna på löner och sysselsättning blir betydande. Enligt en analys gjord av statliga Nutek skulle en utveckling där Norrköping och Linköping smälter ihop till en region innebära att 15 000 nya jobb skapas och att den årliga lönesumma ökar med 7 miljarder kronor. Ostlänken är en avgörande pusselbit i vår strategi för att lyfta Sverige ur jobbkrisen och rusta landet för de enorma globala tillväxt- och klimatutmaningar som väntar under de närmaste decennierna.
Läs mer om