Ödesstund för Ostlänken

Norrköping2009-07-02 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I politik får man inte ha bråttom. I vart fall inte när det gäller de stora och tunga frågorna. Göran Forsberg är f d kommunalråd i Nyköping. Nu är han ordförande i lobbygruppen för snabbjärnvägen Ostlänken mellan Linköping och Södertälje. Forsberg inledde ett seminarium om Ostlänken i Visby i går. Han berättade att det nu snart gått tjugo år sedan kommuner, organisationer och politiker började lobba för bygget av en höghastighetsbana. Järnvägsutredningen har avslutat sitt arbete. Underlag finns nu för beslut hos regeringen och Banverket. Med lite tur och förlig vind kanske Ostlänken finns på riktigt om femton år. "Regeringen tvekar om höghastighetsbanor", sa Östsams ordförande Jan Owe-Larsson (M) på seminariet i går. Mäktiga delar av regeringen - finansminister Anders Borg - har flera gånger uttalat sin skepsis. Enligt finansministern är det klokare att satsa på vägbyggen och på investeringar i traditionell järnväg. "Får vi ett nej-beslut från regeringen så går luften ur projektet; vi riskerar att bli losers", sa Göran Forsberg (S). Och med "vi" menade han inte bara Östergötland och Sörmland utan hela Sverige. Många länders regeringar - Danmark, Spanien och Frankrike - satsar stort på höghastighetstrafik på järnväg för gods- och persontrafik inom och mellan länderna. Sverige hamnar i bakvattnet. Skulle det gå så illa så vet vi var ansvaret finns. Ingen skugga ska falla på de ärrade järnvägskämparna som framträdde på Fjärde Storstadsregionens seminarium i går. De har lagt tjugo år av sina politiska och byråkratiska liv på att strida för Ostlänken.
Läs mer om