Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu blir det skärpta straff för rattfyllon

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Norrköping2007-10-23 01:05
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Rattfylleriet ökar på de svenska vägarna. Bara mellan den 9 och 11 oktober rapporterade tidningarna i Norrbotten om sex olika fall av alkohol- och drogpåverkade bilister. Vi vet alla att följderna kan bli oerhört allvarliga. I fjol dog enligt Vägverket 125 personer i trafiken på grund av olyckor som var alkoholrelaterade. Debatt
För ett par år sedan uppmärksammades ett fall där en farmor och hennes elva månader gamla barnbarn kördes ihjäl av en rattfyllerist i Umeå. Den som satt bakom ratten hade 2,17 promille alkohol i blodet. Straffet som bara blev 1,5 års fängelse vållade en upprörd debatt.Alla som sätter sig grovt rattfulla bakom ratten tar en kalkylerad och medveten risk och frågan om straffnivåerna för vållande till annans död har diskuterats vid flera tillfällen. En skrivelse från justitiedepartementet föreslår nu ett längre minimistraff när det gäller grovt vållande till annans död - i praktiken ofta grovt rattfylleri i kombination med en dödsolycka. Syftet är bland annat att markera samhällets stränga syn på alkohol i trafiken. Detta ligger helt i linje med våra övriga åtgärder för att visa att samhället ser allvarligt på sådana brott. Det förslag som nu har lagts fram innebär ett höjt minimistraff från sex månader till ett år. Under många år har vi sett att domstolarna dömer ut korta straff för rattfylleri och vållande till annans död. Brottsförebyggande rådet (Brå) har nu på regeringens uppdrag sammanställt domar som bland annat gällt grova fall av vållande till annans död under åren 2001-2005. Totalt gick Brå igenom 128 sådana domar. En klart övervägande del - sju av tio fall - hade någon koppling till ett trafikbrott, framförallt rattfylleri eller vårdslöshet i trafik. Trots att maxstraffet för grovt vållande till annans död är sex år, blir mycket sällan fängelsestraffet längre än två år. Detta sänder ut fel signaler och det är uppenbart att straffen måste skärpas. Den allmänna rättsuppfattningen är att straffet för rattfylleri med dödlig utgång är för lågt. Det är nu dags att markera att vi inte tolererar den här typen av brott och att straffet för grovt vållande till annans död skärps.
Läs mer om