Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Snabbtågen mellan Linköping/Norrköping och Stockholm har nått sitt kapacitetstak. Spåren är fulla och det är ont om plats på tågen. Priserna stiger. Kilometerpriset är högt - och stigande - för snabbtågen. Mindre köpstarka pendlare riskerar att slås ut. För vår regions utveckling är ett snabbt och effektivt dagspendlande ut och in från Stockholm mycket viktigt. Vad kan göras? I går förmiddag bjöd Östsam in till ett kunskapsseminarium på Renströmmen i Norrköping. Jag var där. Martin Sandberg är konsult på firman Railize International AB. Han presenterade ett gediget underlag om tågtrafikens nuläge och om vad som kan tänkas hända framöver. 2010 kan vi förvänta oss en avreglering av tågtrafiken. SJ kommer att få konkurrens. Citybanan (främst en pendeltågstunnel in mot Stockholm) kommer att öka trafikmöjligheterna. När och om Ostlänken byggs förbättras läget avsevärt. Men dit är det långt. Martin Sandberg uppmanade de östgötska politikerna och trafiktjänstemännen som var på seminariet att här och nu "markera revir" i kampen om platser på spåren och på tågen. Jag håller med. Nu krävs regional samverkan av högsta klass. Annars kan Norrköpingspendlarna bli stående på perrongen.