Norrköping kan lära av Arsenal
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Och jag var faktiskt bara en meter från David Beckham. Han var i London och passade på att se matchen. På kvällen skulle hustrun Victoria framträda med Spice Girls i stan. Efter matchen kom en Bentley precis när vi skulle gå över gatan. När Bentleyn tvingades stanna för att inte köra på oss stormade det fram minst tio paparazzis och siktade mot bilens baksäte. Där satt Beckham. Men den stora upplevelsen var - arenan. Från början var det tänkt att ta 100 tusen personer. Men man bestämde sig för "bara" drygt 60 tusen. Det har inneburit att alla ser bra. Har gott om benutrymme och bekväma stolar. Men också ökad tillgänglighet. Utgångar överallt. Tätt med toaletter. Inga köer. I paus har man på nolltid kommit från läktaren till mat och dryck. Gott om personal ser till att alla blir snabbt betjänade. Och det är inte bara en önskan om att ge god service: Det gäller ju att se till att folk hinner göra av med pengar! Det är som med bensinmackarna. Någon kom där på att fresta kunderna med varor. Man tog bort personalen som tankade bilar och tvättade vindrutor. Det fick bilisterna göra själva. Och så fick man dem i stället att köpa allt möjligt. Ett affärsmässigt snilledrag. Detta är säkert också en av orsakerna till att Kolmårdens Djurpark nu går med vinst. När kommunen var ägare tvingades vi skattebetalare tvärtom täcka underskott. Men så gick det inte alltid på den tiden ens att köpa en glass i parken. Jag minns när vi stod många barnfamiljer och väntade på att gå in till delfinshowen. Glasskiosken lockade. Men alla föräldrar sa till barnen: - Inte nu när vi står i kö och ska gå in, sen ni får ni glass! Hundratals glassugna strömmade så ut från delfinariet. Bara för att finna en stängd kiosk. Nu erbjuder djurparken många olika alternativ i matväg - och man är aldrig långt ifrån en glass. Man kan se det här som en kommersialisering. Men den som vill överleva måste gilla läget. Välkommen till djungeln. Elfsborg lär ha fördubblat sina intäkter av försäljning på den nya arenan i Borås. Här finns det en möjlighet för IFK att hitta pengar för att klara den högre hyran till den nya Parken. Precis som Arsenal får IFK också finna sig i att sälja arenanamnet. I London är det ju Förenade Arabemiratens statliga flygbolag Emirates som köpt namnet. De hårda fansen tycks visserligen ändå säga Ashburton Grove. Säkert blir det också svårt att få många av oss att sluta säga Parken. Men ger det klubben ekonomi att skaffa bra spelare så kan väl namnet vara till salu. Så åk till London bästa projektledare. Se och lär. Och snåla inte med toaletterna. Det var bara det jag ville säga.