Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

När varumärken placeras i böcker

Norrköping2008-07-26 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
En bekant som just sett den tjugo år gamla gamla filmen "Strul" hör av sig: " Hur mycket betalade ni för den produktplaceringen?" Jag vet vad hon talar om. "Strul" är filmen som bjuder på den återkommande repliken på norrköpingska från Magnus Nilsson: "Blir det nån andra vers, eller?" Men filmen innehåller också en lång scen där Björn Skifs läser Folkbladet. Någon produktplacering är det förstås inte, bara lite gratisreklam. Men att företag betalar för att deras varumärke ska synas i filmer vet vi ju numera. Jag blev lite förvånad när jag insåg att till och med Ingmar Bergman sysslade med det. Det framgick av dokumentären om inspelningen av, "Saraband". Där ser man flera gånger hur regissören ordnar så att en vinflaskas etikett syns. " Därför att jag har ett avtal om det, förstår du!" Sagt med stort allvar och helt utan ironi. (Det var för övrigt det sura Ruffino Chianti.) Jag har nu också förstått att produktplacering förekommer i böcker, i romaner. Den brittiska författaren Fay Weldon fick tydligen bra betalt för att ha med ett italienskt smyckesföretag i titeln på en bok. Så därför när jag nu läser moderna romaner så tänker jag ibland på att det kan finnas betalda varumärkesplaceringar. Och hajar till redan i mitten av Ulf Lundells senaste, "Vädermannen". Det är påfallande hur ofta huvudpersonen nämner McDonalds. Det är med stor njutning han mumsar på en " QP cheese med morötter och Ramlösa". Inget konstigt med det kanske. Men se hur han skildrar ett besök hos konkurrenten - Max: " Småtjejer hade sitt stamlokus där på Max....Hamburgaren smakade som hamburgare smakade på den tiden före McDonald’s, Sibyllaburgare stekta i korvmackor med raggare, slagsmål, ketchup och knull i en värld av våld och sex och fylla och rockmusik och grabbarna som slogs med kedjor och hade skaffat stiletter och ville att folkparkens doftande gräs skulle vara som asfalt i West Side Story..." Om det här var en kvällstidning så skulle jag beskriva detta som en "hatattack". Jag är ingen expert på hamburgare. Men är verkligen skillnaden mellan den amerikanska kedjan och den norrländska uppstickaren SÅ stor?! Fräscha moderna McDonalds mot sunkiga Max. Nu påstår inte jag att Lundell faktiskt har fått betalt för att skriva just så här. Lundell nämner ofta varumärken. Personerna i hans böcker röker sällan bara en cigarett, läsaren blir noggrant upplyst om vilket märke det handlar om. Författaren är kanske lite märkesfixerad, helt enkelt. Men det är en nog en bra idé att läsa böcker kritiskt och tänka på den här möjligheten. Än så länge är det ju inget som författarna frivilligt flaggar upp med. Ingen skulle komma på tanken att säga: " Jag gjorde ett bra avtal med McDonalds i min senaste bok!" Det är säkert många produktplaceringar vi inte noterar. Och kanske är tiden förbi när någon i en film, eller för den delen i en roman, läser Folkbladet - utan att vi i så fall betalat för det. Vilket vi inte lär göra. Det var bara det jag ville säga.
Läs mer om