Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

När kaffet blev välling

Norrköping2008-02-09 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
De unga stadsborna har bytt ut vattenflaskan mot en kaffemugg i papp. Förut var ju vattenflaskan en given accessoar. Den gav bäraren ett sken av sundhet. Det spreds nämligen en vandringssägen om att det var nyttigt att bälga i sig vatten. Förvånade doktorer fick in fall av vattenmissbruk. Med inkontinens och ännu svårare tillstånd som följd. Den trenden verkar dock vara på nedgång. Nu har alltså vattenflaskan bytts ut mot kaffemuggen. Som så ofta är det en trend från USA. Vilket ju är märkligt eftersom landet minst av allt gjort sig känt för sin kaffekultur. Besökare från Europa har tvärtom kunnat konstatera att det ofta är svagt blask som serveras over there. Bakgrunden är en aggressiv varumärkesplacering av den amerikanska kedjan Starbucks. I rader av långfilmer har stjärnorna sprungit i storstadsmiljöer med en Starbucks-mugg i näven. Självfallet vill de unga göra som förebilderna. Därför finns nu Starbucks över hela världen. Kaffets McDonalds. Med en skillnad. McDonalds burgare är ju hyfsat billiga. Men drycker från Starbucks kostar tre gånger så mycket som på andra ställen. Kedjan är känd för att vara fackföreningsfientlig. Och det antas att det är fackets starka ställning här som gjort att Starbucks hittills avstått från att etablera sig i Sverige. Ännu inget Starbucks alltså. Men det finns andra som stulit konceptet och säljer kaffe i pappmuggar. Eller kaffe förresten. Det är mest mjölk. En modern kaffebar säljer tre gånger så mycket mjölk som kaffe. Det är alltså egentligen ingen kaffetrend - utan en vällingtrend!. Som bidrar till fetmaexplosionen. Guldet blev till sand. Kaffet blev till välling. Muggarna är ofta gigantiska. Det ska ju få plats med sådär en halv liter mjölk. Muggarna verkar säljas i tre storlekar: 1. Stora. 2. Jättestora. 3. Sjukt jättestora. Såklart att ungdomarna blir plufsiga. Men trenden är ju bra för mjölkbönderna. Försäljningen av engångsmuggar har mångdubblats på 2000-talet. Det ger tonvis med sopor eftersom de aldrig återvinns, utan slängs i vanliga papperskorgar. Bränns upp som vanligt avfall. I samma takt som trenden med bärbar dryck växer - så växer avfallsberget av förpackningar. Det är inte alls som med tidningar där återvinningen fungerar på ett självklart sätt. Kaffekedjorna borde tvingas att ha en soptunna för muggarna. Men myndigheterna tycks tvärtom konstigt nog vilja styra konsumenterna till att bära omkring på pappmuggar. Om kunden tar med sig kaffet behöver kaffebaren bara betala halva momsen. Att hälla alldeles för mycket mjölk i kaffet är typiskt för sådana som helt enkelt inte gillar kaffe. I Italien är caffelatte nästan enbart frukostkaffe. En skvätt mjölk i kaffet gör det lite mildare. Inget fel med det. Men personligen anser jag att kaffe smakar bäst i en kopp av porslin. Mjölk behövs inte. Däremot är det så att ett exemplar av Folkbladet bredvid på köksbordet faktiskt förhöjer förnimmelsen av kaffearom. Det var bara det jag ville säga.
Läs mer om