Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Märkliga argument mot flyget

Om politiker börjar tala om att lägga ner flygplatsen så kommer den att bli nedlagd.

Norrköping2012-06-07 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det har varit en hel del märkliga artiklar och politiska utspel i media kring flygplatsen under senaste veckan. Inte nog med att vissa uttalanden är ytterst märkliga de riskerar också att bli självuppfyllande profetior. Om politiker börjar tala om att lägga ner flygplatsen så kommer den att bli nedlagd. Vem skulle våga boka en resa från ett ställe som inte ska vara kvar, vilken företagare skulle välja att investera om förutsättningarna för företaget försvinner?

Jag kan bara svara för oss moderater och det finns inte på vår världskarta att Norrköping inte skulle ha kvar Kungsängens flygplats. Jag har även pratat med Lars Stjernkvist och jag är trygg i hans och hans partis svar till mig beträffande flygplatsens fortlevnad. Miljöpartiets inställning till flyg är välkänd. Flyg är onödigt och behövs inte oavsett var och i vilken form så ska det motarbetas, de förtjänar en viss heder för att de i alla fall är uppriktiga och konsekventa. Däremot blir jag bekymrad över Centerpartiet och Kristdemokraternas inställning. Som tur är så utgör Mp, C och Kd inte ens en femtedel av kommunfullmäktige, så jag ser inte att det finns något större politiskt hot mot flygplatsen.

Vi måste bli bättre på att inse värdet av att ha en flygplats i Norrköping. Dels är det ett flertal småföretag som är verksamma ute på flygplatsen och de är helt beroende av att flygplatsen är kvar, det handlar om över 100 arbetstillfällen som är direkt berörda. Sedan blir Norrköping en trevligare bostadsort när vi har nära till vår charterflygplats, istället för att landa på Arlanda mitt i natten och ha tre timmar i bil framför sig när man kommer hem från semestern.

Självklart går det att resonera i termer av att vi har andra flygplatser inom pendlingsavstånd. Med det resonemanget går det att motivera en fullständig nedläggning av symfoniorkestern och teatern för det är bara 90 minuter till motsvarande institutioner i Stockholm, badhuset kan vi också stänga för Linköping bygger ett nytt, Stockholm bygger dessutom en ny hamn i Norvik så den behöver vi inte heller. Fotbollslag och hockeylag har vi också i Stockholm så det behöver vi inte heller finansiera. Frågan är om vi inte kan lägga ner stadsbyggnadskontoret när vi ändå är igång för ingen kommer vilja flytta till Norrköping eller expandera någon verksamhet här, det finns andra kommuner som vill ha de investeringarna. Så går det att fortsätta resonemanget kring onödig kommunal verksamhet. Det är bara att konstatera att det kostar att vara stad, och flyget är en del av infrastrukturen som krävs för att attrahera invånare och arbetstillfällen även i framtiden.

Läs mer om