Paul "Palle" Håkansson är vd för Östgötatrafiken. Just nu har en del att stå i. Det tycks som om Östgötatrafiken håller på att förlora i konkurrensen om tillgången på spår på Södra Stambanan. Det statliga Trafikverket andra tågoperatörers spårtillgång på bekostnad av Östgötapendeln mellan Norrköping och Mjölby. SJ vill köra X2000 tåg non-stop mellan Stockholm och Malmö. Snabbtågen ska ges företräde. Med tanke på alla störningar på Stambanan innebär det stora risker för förseningar och opålitlighet i pendeltrafiken.
I avvaktan på att nya spår - helst höghastighetsspår - byggs i Östergötland har Paul Håkansson en rad förslag som kan lösa de akuta problemen. Utan en effektiv pendel riskerar Östergötlands arbetsmarknad att försvagas. Håkansson vill att trafiken ska bli tätare på stambanan genom länet. Han vill se investeringar i växlar och förbigångsspår som ger större kapacitet. Han vill att Trafikverket tar större hänsyn till den regionala pendeltågstrafiken och inte ensidigt gynnar kommersiella aktörer som Veolia och SJ.
Östergötlands politiker från höger och till vänster bör ge Palle allt sitt stöd.