Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Luftaffär i hamnen

Kommunstyrelsen i Norrköping har bestämt att det kommunala Hamnbolagets "försäljning" av Europa Transport AB inte ska tas upp till beslut av de folkvalda politikerna i fullmäktige. Jag förstår Kommunstyrelsen. Maken till luftaffär har jag sällan sett.

Fyra stora fartyg ligger just nu vid kaj i Pampushamnen, varav Timberland, på bilden, är det längsta med sina drygt 180 meter.

Fyra stora fartyg ligger just nu vid kaj i Pampushamnen, varav Timberland, på bilden, är det längsta med sina drygt 180 meter.

Foto: Kjellberg Anita

Norrköping2010-02-18 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Ledare
"Affären är verkligen genialisk", skriver Kommunstyrelseledamoten Karin Jonsson (C) på sin blogg 16/2: "Man har lyckats kringgå den nya konkurrenslagstiftningen på ett mycket smart sätt. (-) Ur en moralisk synpunkt är ju affären verkligen kontroversiell, jag kan inte se det på annat sätt. Genom konstruktionen har man i praktiken lyckats behålla verksamheten samtidigt som man följer lagen. Jag skulle inte tro att det var lagstiftningens intentioner." Jag är ingen politisk moralist. Långt därifrån. Jag har förståelse för att politiker i ansvarig ställning ibland måste korsa fingrarna och skriva Brasklappar. Men någonstans går en gräns. Man må tycka vad man vill om konkurrenslagstiftningen. Lagens syfte bygger hur som helst på gedigen erfarenhet. Konkurrens är i långa loppet bättre än monopol när det gäller jobb, tillväxt, innovationer och företagande. Det kommunala Hamnbolagets ägande av Europa Transport AB riskerade att strida mot den nya konkurrenslagstiftningen. Privata företag som t ex Unér Shipping och Jönsson Nova kunde missgynnas av Hamnbolagets dominans. Ledande politiker från höger till vänster beslöt då att sälja 55 procent av Europa Transport AB. Vad de egentligen beslutade var emellertid att runda konkurrenslagstiftningen. På något annat sätt går det inte att tolka det Karin Jonsson rapporterar från Kommunstyrelsemötet i måndags där försäljningen diskuterades med Hamnbolagets ledning: "Ordförande Hans Lundin var mycket tydlig med att säga att hamnen ville ha verksamheten kvar. Han, VD och Stefan Hagfeldt bedyrade sedan hur bra affären verkligen var för hamnen och kommunen." Affären består i att konsul Håkan Walldén för en billig penning har köpt närmast värdelösa aktier motsvarande 55 procent av bolaget. Kommunen behåller de aktier som ger rätt till stora utdelningar. I den nya bolagsstyrelsen ingår Hamnbolagets vd, ytterligare en kommunal representant och Håkan Walldén. Walldén är möjligen formellt sett ny huvudägare av Europa Transport AB. Reellt förblir allt vid det gamla. Av omsorg om Norrköpings Hamn bör fullmäktigepolitikerna kräva att "försäljningen" tas upp till beslut hos dem. I vågskålen bör också läggas de kostsamma konsekvenser som kan bli följden av en eventuell fällande dom i EG-domstolen.
Läs mer om