Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Läsande barn inger hopp

Norrköping2009-06-16 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Norrköpings skolelever i årskurs 2 blir allt bättre på läsförståelse. I går bjöd skolkommunalrådet Lars Stjernkvist (S) och utbildningsförvaltningen in till en pressträff för att berätta om framstegen. Jag var där.10 procent - ungefär 130 barn - nådde inte upp till målen för läsförståelse. För sex år sedan infördes Läsförståelseprovet. Då klarade 84 procent provet. I dag är det 90 procent. Proven genomförs i alla skolor oavsett huvudman.Det är ett mycket bra resultat som uppnåtts. Vi ska komma ihåg att många av barnen har svenska som andraspråk och/eller kommer från hem utan utbildnings- och lästraditioner. Bland annat ligger den tidigare nedläggningshotade Vrinneviskolan och Gustav Adolfsskolan mycket bra till. Kul!På pressträffen redovisades även betygen för Norrköpings elever i årskurs 9. Det finns skolor som gjort framsteg sedan förra året. Vikbolandsskolan och Vittra vid röda stan har gjort de mest anmärkningsvärda uppryckningarna. Andra skolor som t ex Djäkneparksskolan och Jönsbergska Idrottsskolan ligger kvar på ungefär samma goda resultat som förra året.Men ett antal skolor tappar stort. Av Norrköpings 1628 elever i årskurs 9 är det 204 ungdomar som lämnat grundskolan utan godkända betyg i svenska, engelska och/eller matte. Det är nästan 50 fler är förra året.Lars Stjernkvist gjorde inga försök att snacka bort problemen. Han slog fast att insatserna i de tidiga årskurserna ska fortsätta. Resultaten visar, sa Stjernkvist, att ett medvetet arbete från lärare och skolledningar kan kompensera för brister som eleverna bär med sig in i skolan. Samma medvetna arbete måste nu genomföras på ett antal av stadens högstadieskolor.
Läs mer om