Klimatutmaning är viktigt för alla

Norrköping2008-01-28 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
EU-kommissionens portugisiske president Barroso presenterade i veckan EU:s nya stora klimat- och energipaket - tillsammans med den grekiske miljökommissionären Dimas och den lettiske energikommissionären Piebalgs.
Dessa ledare från tre av EU:s
små medlemsstater har nu lyckats förhandla fram ett förslag till klimatpolitik för EU, som redan har väckt global uppmärksamhet. Det kommer att bli föremål för mycket debatt och förhandlingar inom EU. Frågan är vad stormakter som Tyskland kommer att säga, och än mer: vad tycker mäktiga och känsliga industriintressen? Målet är tuffa nedskärningar av koldioxidutsläppen - 20 procent till 2020 om vi inte kan nå en global uppgörelse, dvs ett nytt Kyotoavtal. Med ett sådant avtal kan vi nå 30 procent. Därmed ökar trycket på USA, Ryssland, Kina m fl att ta seriöst på frågan om ett nytt "Kyotoprotokoll". Den avgörande förhandlingen sker i Köpenhamn under det svenska EU-ordförandeskapet hösten 2009.

Målet är också en snabbt ökande
andel energi från förnyelsebara energikällor och drivmedel. Redan nu går dock debatten het om flera saker: n Räcker det att sänka utsläppen med 20 procent till 2020? På världsklimatmötet i Bali talade man om 25-40 procent. n Hur ska vi fördela bördorna, eller snarare ansvaret, mellan rikare och fattigare länder - inom EU och globalt? n Hur ska EU hantera konkurrenskraften om vi själva går in för åtgärder, typ utsläppshandel, som fördyrar industrins produktion - om inte andra delar av världen gör samma sak? Redan nu diskuteras "klimattullar" för att inte gynna ekonomin för dem som struntar i växthuseffekten! n Hur ska vi se på biobränslen? Alla är inte lika bra ur miljösynpunkt. EU förvarnar om "hållbarhetskriterier". n Vilka krav på miljöutveckling ska vi ställa på framtidens bil- och flygindustri? Mycket av detta kommer snabbt att bli heta nationella och lokala frågor. Därför är det klokt att socialdemokraterna i Norrköping nu har föreslagit inrättande av en lokal klimatkommission. Den kommer att få diskutera en hel del viktiga frågor med direkt samband med EU:s program: n Hållbarhetskrav på biobränslen kan vara en känslig fråga bl a för den typ av etanol från spannmål som tillverkas i Norrköping; n Om vi ska upp i betydligt högre andel förnyelsebar energi och pressa ner utsläppen måste investeringarna i kollektivtrafik, helst spårbunden, öka dramatiskt. Ett givet krav blir snabbt ökat stöd till t ex spårvägsutbyggnad. n Lika viktigt blir det med investeringar för att kunna flytta över mer gods från vägarna till järnväg och sjöfart. Norrköpings Transportcentrum, med Kardonbanan och Ostlänken, passar som hand i handske. Tempot i satsningarna måste pressas upp.

Och näringslivets inriktning
på ny energi- och miljöteknik blir oerhört viktig. Att satsa nu kommer att kosta, sa Barroso, men att vänta kostar ännu mer! Den som blir först ut ur kolsamhället och kan erbjuda den nya tekniken blir de kommande årtiondenas vinnare, inte den som klamrar sig fast vid en ohållbar teknik!
Läs mer om