Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kalas med tre flygplatser

Norrköping och Linköping har tillsammans ungefär 270 000 innevånare. Den gemensamma stadsregionen växer med cirka 2000 personer per år. Det är bra.

Att ha två flygplatser - i var sitt hörn av stadsregionen - är en fördel. ingen nackdel. Tre är ännu bättre.Foto: Janne Forsby

Att ha två flygplatser - i var sitt hörn av stadsregionen - är en fördel. ingen nackdel. Tre är ännu bättre.Foto: Janne Forsby

Foto: Forsby Jan

Norrköping2009-03-19 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Fler människor betyder mer dynamik, mer jobb, mer handel, mer nöjen, mer pengar och mer kultur. Samtidigt skapas underlag och behov för bättre trafiklösningar, bättre skolor, mer poliser och nya bostäder. De styrande politikerna från höger till vänster vill försöka växla upp stadsregionens tillväxt. I dagarna har det bestämts att städerna ska förbereda en gemensam översiktsplan. Det kan låta dötrist och kommunalgrått med "översiktsplan". Men faktum är att en gemensam och genomarbetad plan för bostäder, företagande, handelsplatser och kommunikationer är politikens allra viktigaste bidrag till en växande och för medborgarna effektiv stadsregion. Självklart har städerna olika identiteter och traditioner. Det är just det som gör regionen spännande. Precis som det märks och känns när man förflyttar sig mellan riktiga storstäders stadsdelar, så ska det märkas när man lämnar Norrköping och åker in i Linköping. Det är ett väldigt tjafs om flygplatserna. Kritiker till stadsregionen hävdar att städerna oförmåga att enas om en (1) flygplats är ett bevis för att städerna egentligen inte vill eller kan samarbeta. Det är en märklig invändning. Att ha två flygplatser - i var sitt hörn av stadsregionen - är en fördel. ingen nackdel. Och vem vet; en vacker dag kanske Nyköping med den folkliga flygplatsen Skavsta också integreras i stadsregionen. Det vore kalas.
Läs mer om