Debatt
Hur har de som lägger fram förslagen tänkt?
Matargatan till större delen av stadsdelen blir smalare än tvärgatorna som leder in i bostadskvarteren. Kommunen har även vikt sig för Vägverket och gått med på att Hagebygatan inte ska få någon anslutning till Söderleden. För bilhushåll som dagligen nyttjar Söderleden tur och retur betyder det cirka 4 kilometer längre resa. Omväg via Lidaleden, Lida kullar och E 22 till Ljura trafikplats med dyrare bensinräkning som resultat. Taxiresor blir dubbelt så dyra och ambulans och brandbilar förlorar tid på längre väg.
Allt detta kan ju inte kännas bra eller vara positiv förändring.
Stadsbilden mellan Söderleden och Vårdcentralen förnyas. På den sidan Hagebygatan föreslås tiovåningshus och andra flerfamiljshus. I sammanhanget talas om ett utvecklingsprojekt tillsammans med andra städer som kallas "Den goda staden", men det är tvivelaktigt om de här förslagen gör stadsdelen godare. Från de många nya hushållen kan väntas mer bilism på den smalare Hagebygatan. Parallellt med gatan ska byggas för spårvagn. Trafiksituationen ändras radikalt.
Kommunalrådet Eva Andersson och Karl-Axel Tengblad från Stadsbyggnadskontoret hoppas få in många synpunkter på Hagebys omvandling. Jag skickar med en stark och bred önskan om att Vägverket river upp sitt beslut att inte bygga västliga på- och avfarter.
Bara ett kvarter från kommunens "Den goda staden"-projekt har startats ett annat projekt i privat regi som väcker mycket uppmärksamhet. Hageby Centrum ska byggas ut till regionens största handelscentrum. 100 butiker på 45 000 kvadratmeters yta. Förvandlingen av centrumet ska svälla ut över den jättestora P-platsen innanför vinkeln mellan Hagebygatan och Lidaleden. Högt över markplanet är det meningen att bygga parkeringsdäck. Det räknas med nya stora kundmassor från olika håll.
Samtidigt som kommunen vill göra den delen av Hageby som ligger närmast staden lite idylliserad med gata kantad av träd, torg och gul spårvagn, väntar en stor anstormning för HC-området.
Stadsbilden och innehållet i tidigare stadsplan förändras radikalt. Omgivningen medger inga nya vägbyggen. Det förefaller som om kommunledningen tror att Lidaleden kan tänjas i det oändliga.
Proportionerna på det som sker på HC-området är som att byta från kvartersbutik till ett kolosseum.