Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hårdare tag skapar inte lugn i skolan

Norrköping2007-10-24 01:05
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Som bekant vill den borgerliga alliansen införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. På förra kommunfullmäktigesammanträdet i Norrköping debatterades det efter en motion av folkpartiet som också är alliansens drivande parti i skolpolitiken. Då fattades beslutet att Norrköpings kommun inte ska införa ordningsbetyg i skolan. Det är ett beslut som jag tycker är helt rätt. Låt mig först och främst klargöra att jag tycker att det är bra med lugn och ro i klassrummen. För mig är det är en självklarhet att elever ska ha rätt till en positiv arbetsmiljö. Stress och bråk främjar ingen. Borgarna försöker ta poäng genom döma ut svenska skolan som en flumskola och samtidigt lansera förslag om lärarnas rätt till att beslagta mobiltelefoner. Som om det vore någon revolutionerande metod för att få bukt med problem som kan förekomma i skolans värld. Jag tycker att eleverna har rätt till en lugn atmosfär, det är naturligtvis inte okej att någon eller några förstör detta för sina kamrater. Men jag är ganska övertygad om att dessa befogenheter redan finns hos lärarna. Det hade i alla fall mina när jag gick i skolan. Jag tycker dock inte att lärare ska kunna frånta eleverna deras tillhörigheter under hela arbetsdagen där rasterna ingår. Men hårdare tag i skolan är retoriken som gäller för högern. En del av dessa "hårdare tag" är alltså det föreslagna införandet av ordningsbetyg. Det ska självfallet råda lugn och ro i skolan, men vi måste fråga oss vilka medel vi ska använda oss av. Jag tror snarare på engagemang bland lärarna och samtal med eleverna och deras föräldrar än på ordningsbetyg. Med hjälp av dialog förmedlas sådant som fungerar bra liksom sådant som fungerar mindre bra till eleverna och deras föräldrar. Jag tror uppriktigt att det är den metoden som fungerar bäst för att lösa problem. Detta i kombination med att eleverna vet vad som inte är tillåtet eller lämpligt i skolan. Det är också viktigt att de själva får vara med att sätta upp dessa regler för att de inte ska verka godtyckliga. Elever vill lära sig, och de vill ha en god arbetsmiljö! Anledningen till att jag ställer mig så kritisk till ordningsbetyget är just att det är ett betyg. Syftet med att överhuvudtaget ha betyg är att använda dessa som mät- och intagningsinstrument. Så vilket syfte tjänar ett ordningsbetyg förutom som stämpling? Vad händer om man får IG i ordning och reda? Ett betyg kommer inte med någon handlingsplan. Om en elev skulle få underkänt beror det uppenbarligen på bakomliggande problem. Jag anser att det är bättre att samarbeta och försöka lösa problemet elev, föräldrar och lärare tillsammans. En stämpel i betygssamlingen hjälper ingen. Det finns ytterligare en anledning till att jag vänder mig emot ordningsbetyget, och det är att det inte är bra för skoldemokratin. Men den började borgarna att försvaga redan när de tog bort möjligheten till lokal styrelse med elevmajoritet på gymnasiet. Jag tror på allvar att ett ordningsbetyg skulle medföra att många elever kan känna sig hämmade och inte vågar ifrågasätta. Att motarbeta det kritiska tänkandet tror jag skulle vara förödande och få sorgliga konsekvenser. .
Läs mer om