Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

HÄkan kör en biogas Passat

Eva Andersson frÄn Norrköpings kommun och HÄkan Buskhe, koncernchef för Eon Sverige. Foto: Titti Olovsson

Eva Andersson frÄn Norrköpings kommun och HÄkan Buskhe, koncernchef för Eon Sverige. Foto: Titti Olovsson

Foto: Titti Olovsson

Norrköping2009-03-25 03:00
Detta Àr en ledare. Folkbladets ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.
HÄkan Buskhe Àr vd för energibolaget Eon Sverige. I gÄr var han i Norrköping för en överlÀggning med bl a kommunalrÄdet Eva Andersson (S). De trÀffades pÄ Louis de Geer. Jag var dÀr.
Ledare
Buskhe kör en ny biogasbil; en Passat tillverkad i Tyskland. Bilmodellen har strykande ÄtgÄng. Buskhe sÀger till mig att han hört att hela den första mÄnadens produktion gick till svenska kunder. Synd - kan man dÄ tycka - att Volvo Personvagnar valde att lÀgga ner sin produktion av biogasbilar. Eon och Norrköpings kommun ska inleda ett fördjupat samarbete. Eva Andersson vill ta nya och mer heltÀckande grepp. HÄllbara och smarta lösningar för el, vÀrme, kyla, avfall, transporter, industriproduktion och energieffektiviseringar ska integreras med varandra. E.ON ser affÀrsmöjligheter i Evas vision. E.ON investerar redan tungt i Norrköpingsregionen. En ny kraftvÀrmepanna byggs pÄ HÀndelö och fjÀrrvÀrme ska dras till Lindö och Söderköping. Och mer ska det bli, sÀger HÄkan Buskhe. Under förutsÀttning att bolaget fortsÀtter tjÀna pengar förstÄs. Elpriset har sjunkit rejÀlt. Företag i energibranschen behöver stora vinster i rörelsen för att ha rÄd med investeringar. Vindkraft, kraftvÀrme och kÀrnkraft Àr dyra grejer. Att lansera ett biogasnÀt som öppnar upp för fler gasbilar krÀver stora plÄnböcker och hög kreditvÀrdighet. Att vara med och bygga ett klimatsmart och pÄ sikt fossilfritt Norrköping Àr heller inte gratis. Jag cyklade frÄn Louis de Geer pÄ gott humör. E.ON och andra företag anar affÀrsmöjligheter i Eva Andersson vision. Det Àr hoppfullt för miljön.
LĂ€s mer om