Håkan kör en biogas Passat
Eva Andersson från Norrköpings kommun och Håkan Buskhe, koncernchef för Eon Sverige. Foto: Titti Olovsson
Foto: Titti Olovsson
Ledare
Buskhe kör en ny biogasbil; en Passat tillverkad i Tyskland. Bilmodellen har strykande åtgång. Buskhe säger till mig att han hört att hela den första månadens produktion gick till svenska kunder. Synd - kan man då tycka - att Volvo Personvagnar valde att lägga ner sin produktion av biogasbilar. Eon och Norrköpings kommun ska inleda ett fördjupat samarbete. Eva Andersson vill ta nya och mer heltäckande grepp. Hållbara och smarta lösningar för el, värme, kyla, avfall, transporter, industriproduktion och energieffektiviseringar ska integreras med varandra. E.ON ser affärsmöjligheter i Evas vision. E.ON investerar redan tungt i Norrköpingsregionen. En ny kraftvärmepanna byggs på Händelö och fjärrvärme ska dras till Lindö och Söderköping. Och mer ska det bli, säger Håkan Buskhe. Under förutsättning att bolaget fortsätter tjäna pengar förstås. Elpriset har sjunkit rejält. Företag i energibranschen behöver stora vinster i rörelsen för att ha råd med investeringar. Vindkraft, kraftvärme och kärnkraft är dyra grejer. Att lansera ett biogasnät som öppnar upp för fler gasbilar kräver stora plånböcker och hög kreditvärdighet. Att vara med och bygga ett klimatsmart och på sikt fossilfritt Norrköping är heller inte gratis. Jag cyklade från Louis de Geer på gott humör. E.ON och andra företag anar affärsmöjligheter i Eva Andersson vision. Det är hoppfullt för miljön.