HÄkan kör en biogas Passat
Eva Andersson frÄn Norrköpings kommun och HÄkan Buskhe, koncernchef för Eon Sverige. Foto: Titti Olovsson
Foto: Titti Olovsson
Detta Àr en ledare. Folkbladets ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.
Ledare
Buskhe kör en ny biogasbil; en Passat tillverkad i Tyskland. Bilmodellen har strykande ÄtgÄng. Buskhe sÀger till mig att han hört att hela den första mÄnadens produktion gick till svenska kunder. Synd - kan man dÄ tycka - att Volvo Personvagnar valde att lÀgga ner sin produktion av biogasbilar. Eon och Norrköpings kommun ska inleda ett fördjupat samarbete. Eva Andersson vill ta nya och mer heltÀckande grepp. HÄllbara och smarta lösningar för el, vÀrme, kyla, avfall, transporter, industriproduktion och energieffektiviseringar ska integreras med varandra. E.ON ser affÀrsmöjligheter i Evas vision. E.ON investerar redan tungt i Norrköpingsregionen. En ny kraftvÀrmepanna byggs pÄ HÀndelö och fjÀrrvÀrme ska dras till Lindö och Söderköping. Och mer ska det bli, sÀger HÄkan Buskhe. Under förutsÀttning att bolaget fortsÀtter tjÀna pengar förstÄs. Elpriset har sjunkit rejÀlt. Företag i energibranschen behöver stora vinster i rörelsen för att ha rÄd med investeringar. Vindkraft, kraftvÀrme och kÀrnkraft Àr dyra grejer. Att lansera ett biogasnÀt som öppnar upp för fler gasbilar krÀver stora plÄnböcker och hög kreditvÀrdighet. Att vara med och bygga ett klimatsmart och pÄ sikt fossilfritt Norrköping Àr heller inte gratis. Jag cyklade frÄn Louis de Geer pÄ gott humör. E.ON och andra företag anar affÀrsmöjligheter i Eva Andersson vision. Det Àr hoppfullt för miljön.