Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Vägverket vill inte bygga några rondeller i Söderköping. Det beskedet fick kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (c) häromdagen.Jag vet inte vad Söderköping har gjort för ont som berättigar Vägverkets njugga attityder till rondeller just i Söderköping. Stadens genomfart korkas med jämna mellanrum ihop av bilar som fastnat mellan dåligt synkroniserade rödljus. Ett par rondeller skulle göra trafikflödet smidigare. Anser kommunens politiker.I övriga Sverige är det i stort sett omöjligt att åka mer är några kilometer utan att passera ett antal rondeller. Men i Söderköping ska tydligen de sju rödljusen i varje riktning genom stan, vara kvar.I konkurrentbladet läser jag att Vägverksfolket är väldigt nöjda med det "avancerade" övervakningssystem som man använder sig av i Söderköping. Trafiken filmas med videokamera och sensorer i marken känner av bilarna och ska se till att rödljusstoppen minimeras till antalet.I somras blev det snarast tvärtom. Vid flera tillfällen var rödljuset konstant lysande vid korsningarna. Stundtals gick det bara att köra igenom Söderköping åt ena hållet. Det var en klen tröst för de fastlåsta bilisterna att de blev videofilmade och övervakade av Vägverkets tjänstemän.Vägverket borde byta attityd till Söderköping. Ge rondellerna en chans på genomfarten.Eller håller sig måhända Vägverket med en dold princip - rondeller byggs endast där folk och kommunpolitiker inte vill ha dem?