Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fritt skolval sprider ljus

Väldigt många elever går i skolor där deras kunskapsutveckling inte följs upp, där de känner sig otrygga och där det pedagogiska ledarskapet är bristfälligt.

Ann-Marie Begler är en vass inspektör av kvaliteten i Jan Björklunds skola.

Ann-Marie Begler är en vass inspektör av kvaliteten i Jan Björklunds skola.

Foto: JONAS EKSTR÷MER / SCANPIX

Norrköping2013-05-03 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Per Thullberg har tidigare varit generaldirektör för Skolverket. Han är också professor i historia. I går överlämnade Per Thullberg sin statliga utredning "Det tar tid" till offentligheten.

Erfarenheterna inifrån utbildningsbyråkratin och förmågan att tänka i långa perspektiv gör honom särskilt lämpad som utredare av frågan om när utbildningsminister Jan Björklunds skolreformer kan väntas sätta spår i verkligheten. Hans slutsats är att den som grundligt vill reformera skolan; den får inte ha bråttom. Först mot slutet av detta årtionde räknar Thullberg med att Björklunds reformer har slagit rot ute hos lärare och rektorer.

Utredningen skulle kunna ses som ett beställt försvarstal för Jan Björklunds flitigt upprepade metafor om att "det tar tid att vända en Atlantångare". Min bild av Per Thullberg är dock inte att han är det slags person som utför sådana beställningar. Sanningen är väl kort och gott att det tar tid.

Statens Skolinspektion presenterade i går sin årsrapport för 2012. Inspektionens rapport går att läsa som ett slags bekräftelse av Thullbergs tes om tiden.

Skolinspektionen har granskat ett stort antal skolor och intervjuat drygt 100 000 elever, lärare och föräldrar. "Nästan samtliga granskade kommuner brister i det systematiska kvalitetsarbetet", skriver Skolinspektionen.

Vilket betyder att väldigt många elever går i skolor där deras kunskapsutveckling inte följs upp, där de känner sig otrygga, där det pedagogiska ledarskapet är bristfälligt och där den förhärskande attityden är att det är "elevunderlaget som sätter gränserna för vad man kan åstadkomma". Misshushållningen med unga människors livschanser blir inte mindre dramatisk av att hälften av eleverna i Skolinspektionens intervjuundersökning "upplever att skolarbetet är för lätt".

Skolinspektionens årsrapport är ändå hoppfull i sitt kraftfulla fokus på vad som ska göras. Huvudmännens ansvar för kvaliteten på varje skola ska betonas än starkare. "Skolan ska inte vara ett lotteri", säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler. Helt rätt. Staten måste mala på i Thullbergsk anda och i kommun för kommun och skola för skola se till att huvudmännen skärper sig. Hjälper inte det får underpresterande skolor stängas.

Kostnaden för en stängd skola kan förvisso bli hög. Ställd mot kostnaderna för att årskull efter årskull av barn och ungdomar sitter av skolåren i undermåliga skolor torde emellertid nedläggningskostnaderna vara försumbara.

Även Skolverket passade på att publicera en rapport under gårdagen. Skolverkets "Lägesbedömning 2013" förstärker på många sätt Thullbergs och Skolinspektionens teser om ihärdighet, tid och kvalitet.

Skolverket har dock hakat upp sig på "det fria skolvalet". Finns det någon som på allvar tror att skolorna skulle bli bättre om skolvalet förbjöds? Möjligheten att välja mellan skolor har ju faktiskt dragit fram kvalitetsbristerna i ljuset. Att förbjuda skolvalet vore som att slå ihjäl budbäraren som kommer med dåliga nyheter.

Inriktningen framåt kan logiskt sett endast vara att varje valbar och offentligt finansierad skola ska vara en skola med systematisk kvalitet och utbildningsbara metoder.

Det lär ta lite tid innan vi är där.

Läs mer om