Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fixa bort fallolyckor

Sätt högsta tempo på utbyggnaden av Ostlänken och kollektivtrafiken, manar Folkbladets ledarskribent som tycker att det är för tvehågset i politiska kretsar.Foto: Bertil Ericson/Scanpix-arkiv

Sätt högsta tempo på utbyggnaden av Ostlänken och kollektivtrafiken, manar Folkbladets ledarskribent som tycker att det är för tvehågset i politiska kretsar.Foto: Bertil Ericson/Scanpix-arkiv

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Norrköping2008-08-08 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Fler än 1 500 äldre dör i fallolyckor per år. Det är tre-fyra gånger mer än antalet dödsoffer i trafikolyckor. 42 000 vårdas på sjukhus för fallskador. Kostnaden beräknas till omkring fem miljarder kronor per år. Kostnaden fördelar sig ungefär lika mellan landstingen och kommunerna. Räddningsverket testade kunskaperna om fallolyckor på våra politiker i landsting och kommuner. De var lindrigt sagt dåliga. De flesta av de tillfrågade trodde att der var trafikolyckorna som orsakade flest dödsoffer. Det är säkert också en förklaring till att det satsas så stora resurser på att minska dödsolyckorna i trafiken och knappast någonting alls på att förebygga fallolyckor. Framför allt är det ett stort lidande för alla dem som drabbas, liksom för deras anhöriga. Det är också en stor påfrestning på sjukvården och äldreomsorgen. Olyckorna med brutna lårben och höfter kräver resurser på ortopedkliniker och vårdcentraler. Efter operation ställs krav på kommunernas hemtjänst, bostadsanpassning och kanske till och med plats i särskilt boende för att man inte längre klarar sig själv. Det finns följaktligen mycket att tjäna på förebyggande arbete för att minska den här typen av olycksfall. Givetvis görs också en del, bland annat från räddningstjänsten och inom äldreomsorgen. Jämfört med propagandan för ökad trafiksäkerhet är det ändå väldigt lite. Boverkets tröskelförbud som Folkbladet berättade om igår är en positiv åtgärd. Det finns mycket annat att göra för att motverka fallolyckorna. 4 Trånga och hala trappor är en riskfaktor som går att bygga bort. Dessutom är det så att många gamla inte kommer ut över huvud taget därför att det saknas hissar. 4 Halkolyckor utomhus kan minska betydligt med bättre sandning och skottning. 4 Gropar och kanter på gångvägar och trottoarer kan åtgärdas mycket enkelt om man bryr sig om det. 4 Belysning där människor förflyttar sig är en annan möjlighet att minska riskerna. Det skapar dessutom en ökad trygghet. 4 Fysisk aktivitet hjälper till att minska skador och inte minst underlätta rehabiliteringen. Motion på recept är modernt. Det är bara det att många pensionärer inte har råd att ägna sig åt de aktiviteter de rekommenderas. 4 Trygghetslarm kan göra att den skadade snabbare får vård. Fler larm kan rädda liv. 4 Fixar-Malte är servicetjänster som finns ibland annat Norrköping och Finspång. De hjälper till med gardinuppsättning, möbelflyttning och annat som kan orsaka fallolyckor. Allt detta kostar pengar men sänker kostnaderna för vård och omsorg ännu mer. Problemet är att det delvis är olika kassor. Kommunerna får betala det mesta, medan landstinget sparar pengarna. Det är självklart så att fallolyckor inte kan undvikas helt och hållet. Men kan man ha en nollvision för dödsfall i trafiken så kan man ha det för fallolyckorna. Framför allt måste problemet uppmärksammas på ett helt annat sätt än idag. Höganäs var först med sin Fixar-Malte. Där minskade fallolyckorna med hälften, frakturerna med en tredjedel. Så visst går det göra något.