Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Faller Saab, så faller Reinfeldt

Svensk fordonsindustri blöder. Tiotusentals jobb i bilföretagen och hos dess underleverantörer ligger i potten. Trycket på den svenska regeringen ökar för varje dag.

Försäljningssiffrorna sjunker dramatiskt för Saabs personbilstillverkning i Sverige. Någon form av avgörande inför framtiden tycks närma sig. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Försäljningssiffrorna sjunker dramatiskt för Saabs personbilstillverkning i Sverige. Någon form av avgörande inför framtiden tycks närma sig. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2009-02-17 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Alldeles oavsett vad regeringen verkligen kan göra i sak för att förhindra/lindra den hotande smällen, så kommer det politiska priset att bli mycket högt om stora delar av svensk fordonsindustri avvecklas. Ledare
Någon form av avgörande tycks närma sig för Saab:s personbilstillverkning i Sverige. Försäljningssiffrorna sjunker dramatiskt. Enligt tidskriften Automotive News planerar ägaren GM att sätta Saab i ett särskilt bolag. Ägarnas åtgärd kan förebåda försäljning eller nedläggning. Det kan också primärt handla om anpassning till den amerikanska regeringens nödlån till bilindustrin. Nödlånen till GM har ett tak på 115 miljarder kronor. Lånen ska i huvudsak användas för att rädda vad som räddas kan av företagets amerikanska verksamheter. Ett antal fabriker i Europa kommer säkerligen att läggas ner. För dagen handlar spekulationerna om nedläggning om fabriker i Belgien, England och Tyskland. I dag ska GM träffa USA:s regering för att redovisa sina åtgärder och för att lösa ut en del av nödlånet. Sverige är ett profilerat frihandelsland. Vår inhemska marknad är tämligen ointressant för de stora svenska industriföretagen. Öppna gränser och frihandel är därför ett genuint svenskt intresse. n n Statsminister Fredrik Reinfeldt har hittills avvisat kraven på stora, riktade statliga stödpaket till Saab och Volvo. På den europeiska arenan uppträder Reinfeldt som en vass kritiker av det slags protektionism och värnande av den egna bilindustrin som bl a Frankrike ägnar sig åt i stor skala. Av lättförstådda skäl vill han därför inte själv beskyllas för en stödpolitik som i praktiken skapar handelshinder för utländsk industri som exporterar till Sverige. Så sent som i går hänvisade statsministern till det garantiprogram för bilindustrin som satts upp i den Europeiska Investeringsbanken. Reinfeldts hållning är principiellt hedervärd. Men principer väger tämligen lätt när existensen för gamla flaggskepp som Saab och Volvo hotas. n n Rätt eller fel; uppfattas det som om regeringen sitter med armarna i kors medan bilindustrin förfaller så är det knappt någon idé för alliansens partier att trycka upp några affischer till nästa valrörelse. "Rökt", som valforskaren Sören Holmberg uttryckt saken, kommer då att vara en kraftig underdrift som metafor för att beskriva regeringens position. Vidbränd och förkolnad är lämpligare uttryck.
Läs mer om