Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett skyltfönster med flera repor

Deutsche Bahn har inte fått någon pangstart på de östgötska pendlarspåren. Uppdraget i Östergötland är en s k skyltfönsteraffär för Deutsche Bahn. Bolaget vill in på flera regionala tågmarknader. De senaste två dagarnas fiaskoartade trafik med ett stort antal inställda avgångar riskerar att smutsa ner det östgötska skyltfönstret.

Foto: unknown

Norrköping2011-01-12 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson är förbannad. Tacka tusan för det. Håkansson lovade fredagen den 7 januari att trafiken skulle gå normalt och utan problem från och med måndagen den 10 januari. Så blev det inte. Att göra pudlar är inget som ligger för Paul Håkansson. I går gick han i stället till attack mot tågföretaget. Det gör han rätt i. Deutsche Bahn håller inte vad de lovat.

Enligt vad jag förstår har Deutsche Bahn framförallt underskattat behovet av en erfaren och kompetent ledning för pendeltrafiken. Bolaget har haft ett halvår på sig för förberedelser.

Den tidigare operatören SJ har inte krånglat och jäklats med sin efterträdare. Huvudmannen Östgötatrafiken har reducerat trafiken under de tre helgveckorna; allt för att ge Deutsche Bahn goda förutsättningar att komma igång på ett bra sätt när vardagsresandet satte i gång på allvar i måndags.

¦ ¦ Problemet är inte Östgötatrafiken, inte banorna, inte förarna, inte tågen, inte konkurrenterna, inte vädret. Problemet är Deutsche Bahn.

Bolaget förstärker nu sin ledningskompetens rejält i Östergötland. Ökade kostnader är försumbara i sammanhanget. Östgötatrafiken är inte tänkt att vara någon kassako för bolaget. Östgötapendelns mission är att generera fler och nya regionala tågaffärer. Hugade uppköpare ska kunna åka till Östergötland för att titta på hur väl allt fungerar. Så var det tänkt. Just nu håller inte det upplägget. Milt sagt.

Läs mer om