Orsaken till debatten är svenska elevers allt klenare resultat i de internationella jämförelserna. En företeelse i den sedvanliga politiska diskussionen om skolan stör mig särskilt.
Sverige är ett invandringsland. På många områden har vi dock inte förstått att dra nytta av den rikedom som invandring innebär. Skolan är ett solklart misslyckat område. Skolan har inte anpassats till att en stor del av eleverna är födda i andra länder, alternativt är födda i Sverige av nyinvandrade föräldrar. Det är en helt annan bransch att bedriva skola för barn och ungdomar med långa rötter i Sverige än vad det är att bedriva skola för nyligen invandrade. Givet den hårda bostadssegregationen och begränsade valfriheten klumpas dessutom invandrade barn ofta ihop i egna skolor. Så länge dessa skolor bedrivs som ursvenska skolor så kommer skolresultaten att vara dåliga.
Vilket visas i de internationella jämförelserna.
Socialdemokraternas Mikael Damberg och utbildningsminister Jan Björklund (FP) har båda ett intresse av att rida på de dåliga skolresultaten. Björklund; eftersom det ger honom en chans att skälla på sossarnas "flumskola" som det kommer att ta "många, många år" att reparera. Damberg; eftersom det ger honom en chans att peka på brister i Björklunds skolpolitik. Jag önskar mig en mer realistisk och problemlösande skoldebatt. Rädslan för att spela Sverigedemokraterna i händerna får inte hindra S och regeringen från att på allvar gripa tag i de förhållanden som är de goda skolresultatens verkliga fiende.