Man blir chockad över okunnigheten hos trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (s). Bygg Ostlänken under nuvarande konjunktursvacka, menar han i en debattartikel.(30/1) Projektledningen för Ostlänken är upplöst. Om arbetet kommer igång igen återstår järnvägsplanen, där fastighetsreglering ingår, och regeringens tillåtlighetsprövning, där miljöfrågorna ingår. Typiska långbänkar.
Replik
Även med en optimistisk bedömning kan Ostlänken vara klar tidigast om 20-25 år. Då har vi nog gått igenom flera konjunkturcykler. Så behövs det ju också
25-30 miljarder. Den enda möjligheten för östgötarna att under överskådlig tid få snabbare transporter till Stockholm är en upprustning av Nyköpingsbanan. En sådan skulle kunna komma igång under nuvarande konjunktursvacka.
Förslag för upprustning av Nyköpingsbanan finns redan i delrapport nr 4 till den statliga Utredningen om höghastighetsbanor (kostnaden anges nedan i milj
kr):
-Tredje plattformsspår Nyköping C, 100
-Fyra nya mötesstationer Järna-Kolmården, 400 -Dubbelspår Kolmården-Åby inkl stationer, 2500 -Linjeomläggning Åby, 600
Det innebär en investering på 3,6 miljarder kr vilket ska jämföras med 16-20 miljarder kronor för Ostlänkens del genom Sörmland. Av mötesstationerna skulle två ligga norr om Nyköping och två söder om. Linjeomläggningen i Åby berör endast delvis Nyköpingsbanan. Hastigheten på nya och upprustade bandelar är 250 km/tim för tåg med korglutning och 230 km/tim för tåg utan korglutning.
Förtjänsten med detta är dels de betydligt lägre investeringskostnaderna, men framför allt att de här åtgärderna går att göra etappvis.
Investeringarna kommer då mycket snabbare resenärerna till godo. Minst halva Ostlänkens Sörmlandsdel (ca 8-10 mdr) måste byggas innan den ger några förbättringar. Fyra nya mötesplatser skulle kunna vara färdiga om några få år och kraftigt höja kapaciteten till Stockholm.
Ombyggnaden Kolmården-Åby över Kolmårdsbranten förbi den fartbegränsade delen vid Getå är under alla förhållanden en nödvändig åtgärd som borde gjorts för årtionden sedan. Sträckan fanns med i järnvägsutredningen för Ostlänken (blå korridor) och en del av planeringsarbetet är alltså redan gjort.