Början på slutet för SMS-lånen
Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Europaparlamentet fattade förra veckan beslut om det så kallade konsumentkreditdirektivet. Anledningen till att EU lagstiftar om konsumentkrediter är att man vill göra det lättare för långivare att konkurrera över gränserna och därmed ge konsumenterna ett större urval och förhoppningsvis bättre priser. För mig har konsumentskyddet varit den absolut viktigaste punkten. Skall man överhuvudtaget öppna upp en sådan här marknad så måste konsumenterna få ett bra skydd. Både för att ingen skall luras att ta lån som senare visar sig vara dyrare än man har trott men även för att seriösa banker inte skall behöva konkurrera med lurendrejare. SMS-lånen har inte varit någon "måltavla" för direktivet men de hamnar till viss del inom direktivets tillämpningsområde och kommer därmed omfattas av striktare regler. Direktivet kommer att gälla lån från ca 1900 kronor (200€). Dessa gränser är bara vad som skall gälla i alla EU:s medlemsstater. Om Sverige vill ha samma eller andra regler för mindre lån så finns det utrymme att lagstifta om detta. Nu när Sverige kommer att stifta nya konsumentkreditlagar efter direktivet så hoppas jag att man tar tillfället i akt och ser till att styra upp även små krediter så att färre människor hamnar i kläm. Jag är dock oroad över hur regeringen kommer att driva frågan. Finansmarknadsminister Mats Odell sa den 23 November, när han talade om SMS-lån på ett seminarium för finansinspektionen, att det är gammalmodigt att bemöta "finansiella felsteg" med konsumentskydd och regleringar. Jag tycker att finansmarknadsministern har fel. Både kronofogdemyndigheten och konsumentverket har ställt krav på striktare regler för SMS-lånen. När tiotusentals personer, till stor del unga och under så kort tid som ett år, hamnar i vad som kan bli en neråtgående spiral med betalningsanmärkningar, skulder och allt vad det innebär så är något fel. När så många hamnar i en så utsatt position så behövs det just ett starkare konsumentskydd och anpassade regler. Man skall få all den information som behövs för att fatta ett bra beslut, man skall ha rätt att ångra sig och man skall få veta när man ansökt om ett lån som är orimligt att betala tillbaka med den inkomst man har. Om detta sedan leder till att vissa företag får svårare att låna ut pengar till räntor som gränsar till ocker så kommer inte jag att ligga sömnlös. Än en gång handlar det om att sätta människan framför marknaden.