Börja bygga ut spårvägen - nu!
Fortsätt att bygga ut spårvägarna i Norrköping, menar Folkbladets ledarskribent.
Foto: Svensson Robert
Här är tio goda skäl för att sätta igång utbyggnaden omgående. 1.Utbyggnaden är redan påbörjad. Spårvagnarna finns på plats. Spåren är dragna till Ljura. Spårvägsbron över Söderleden är byggd. Ljurafältet är färdigställt för spårvägen. Planerna är så gott som färdiga. 2.Norrköpingsborna gillar sina spårvagnar, även om det finns en och annan gnällspik som är emot allt. Erfarenheterna från de städer som byggt ut sin spårväg är att fler går över till att resa kollektivt. 3.Spårvagnar är miljövänliga. De fem dieselbussarna på linje 113 ersätts med två spårvagnar. 4.Det finns inga garantier för något statsbidrag, vare sig från nuvarande eller kommande s-regering. Bidraget kan också bli betydligt lägre än 50 procent, en nivå som man hittills utgått ifrån. Det kanske bara blir 25 procent, om ens det. Att sitta där om fem-tio år och bli blåst på statsbidraget skulle inte kännas något vidare. 5.Merkostnaden för att börja bygga nu blir cirka 700 000 kronor per år om man enbart ser till effekten av uteblivet statsbidrag på 50 procent. Det motsvarar lön för två kommunala tjänster. Dessutom vet vi att det inte blir billigare att bygga om vi ska vänta på statliga pengar. 6.De årliga driftskostnaderna för Navestadlinjen blir lägre för spårvagnar än för bussar. 7. Just nu byggs ett jättestort kommersiellt centrum i Hageby. Spårvägen underlättar för kunderna att ta sig dit, även utan bil. Det blir mer attraktivt att flytta till de tomma lägenheterna i Hageby-Navestad. 8.Spårvägen gynnar dem som inte har bil. Till exempel äldre, ensamma mammor, barn, många funktionshindrade. 9.Spårvägen bidrar till att skapa en positiv bild av Norrköping. Det "förstärker varumärket" för att tala i kommersiella floskler. 10. Utbyggnaden skapar en del jobb; det är viktigt när arbetslösheten ökar. Det finns också skäl emot en tidigare byggstart. En del hävdar att det är ett omodernt transportmedel. Spåren ligger där de ligger, det är svårare att ändra linjedragningarna. De positiva skälen överväger ändå klart. Socialdemokraterna tar upp spårvägsfrågan vid sitt möte den 4 september.Moderaten Gunnar Bredin gjorde ett utspel för spårvägen i våras. Förmodligen har han fler i sitt parti med sig. Vänsterpartiet och miljöpartiet lär inte bromsa en snabb utbyggnad. Det är bara att köra.