Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtlyftet inget lyft

Söderköpingsborna har rätt. Vägverket och kommunen har fel. En båtlyft, med tillhörande förbifart och nybyggd fyrfilig väg till Norrköping, är inte lösningen på Söderköpings trafikproblem.

Norrköping2008-04-17 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Fokus måste förstås ligga på att minska trafiken. Och även om det låter lovvärt med en förbifart - att genomfartstrafiken magiskt skulle kunna flyttas utanför Söderköpings tätort - bygger de planerna inte på fakta. Faktum är nämligen att genomfartstrafiken på E22 bara är en liten bråkdel av de drygt tio tusen dagliga fordonspassagerna över Göta kanal. Den allra största delen av trafiken, nästan nio tusen resor om dagen, är lokalt genererad pendlingstrafik. Att en så stor andel av dem som dagligen pendlar till och från Söderköping väljer att köra bil är inte märkligt. Det finns ingen snabb, säker och attraktiv kollektivtrafik som alternativ till den egna bilen. Det är alltså där man angriper frågan effektivast. Vägtrafiken minskas inte genom att fortsätta bygga vägar som än mer tvingar människor in i bilberoende, utan genom att ge människorna ett rimligt alternativ till att köra själva. Förutom det orimliga i att dimensionera trafiksystemet efter trafiktopparna på fredagseftermiddagarna i juli är det oansvarigt att lägga miljarder på en motorväg med båtlyft, när samma reduktion av trafiken i stan kan åstadkommas för ungefär en femtedel av det priset. Lösningen heter snabbspårväg. Man kan köra moderna dubbeldäckade expressbussar så mycket man vill, men det är ett vetenskapligt faktum att spårburen trafik alltid är mer lockande än bussen. Eftersom Östgötatrafikens uttryckliga syfte med kollektivtrafiken är att få så många som möjligt att resa kollektivt, är spårtrafik alltså det mest effektiva sättet att uppnå syftet. Det blir också ett mer jämställt trafiksystem med snabbspårväg eftersom män, som oftare än kvinnor ägnar sig åt arbetspendling med bil, lockas till kollektivtrafiken lättare med spårvagn än med buss. Snabbheten och bekvämligheten i kombination med spårtrafikens inneboende attraktionskraft gör att en snabbspårväg utan vidare skulle mångdubbla söderköpingspendlingens extremt klena kollektivtrafikandel. Det är dags att de gamla betongpartierna börjar förstå vad som måste göras. Man kan inte prata klimatpolitik ena dagen och propagera för motorvägar den andra. Kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (c) brukar säga att Söderköping inte får vara en bromskloss för utveckling. Men Berges version av "utveckling", mer vägar, mer trafik och mer utsläpp av fossil koldioxid, leder åt fel håll. Om vi skall lyckas med att minimera utsläppen av fossil koldioxid får inte en enda krona av offentliga investeringar gå till klimatfientliga satsningar. Att en motorväg är klimatfientlig är uppenbart. Lika uppenbart är att en snabbspårväg mellan Söderköping och Norrköping både är ett klimatsmart och ett mer kostnadseffektivt sätt att komma tillrätta med Söderköpings trafikproblem.
Läs mer om