Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Avskaffa högerregeln

Norrköping2007-12-01 00:16
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Jag vet en körskolelärare som förstås säger till sina elever att lära sig alla trafikregler. Men sedan uppmanar eleverna att inte tillämpa alla regler i trafiken. Den som får för sig att tillämpa högerregeln ställer ofta till med oreda och förvirring. I praktiken är högerregeln redan avskaffad. Då är det klokt att göra det också i lagboken. Tillåt mig först dock att påminna om historien. Det är ju i år 40 år sedan Sverige gick över till högertrafik. Igen. På 1700-talet bytte vi första gången från vänster- till högertrafik. Ursprunget var vänstertrafik i Europa. Därför att de flesta människor är högerhänta. När adelsmännen mötte varandra hade de tömmarna i vänster hand och ville ha högerhanden fri närmast den mötande - för att kunna dra svärd. Franska revolutionen gjorde slut på adelsväldet. Och på vänstertrafiken. När sedan Napoleon erövrade stora delar av Europa beordrade han högertrafik. Sverige intogs ju aldrig av Napoleon. Den svenske kungen bestämde ändå att man skulle mötas till höger. Så småningom återgick Sverige till vänstertrafik. De flesta länder som inte invaderades av Napoleon behöll vänstertrafiken. Men det franska sättet att mötas till höger spreds till USA. Medan Kanada, som stod under brittiskt inflytande, hade vänstertrafik fram till på 1920-talet. Britterna införde också vänstertrafiken i sina kolonier i Asien och Afrika. Napoleon drog alltså upp gränserna för högertrafiken. I Österrike hade faktiskt halva landet högertrafik och halva vänstertrafik. Gränsen gick precis där Napoleon tvingades göra halt 1805. Det var Hitler som slutförde högertrafikprojektet i Österrike. Tjeckoslovakien och Ungern tvingades också till högertrafik efter Hitlers invasion 1939. Men denna lilla historiska utvikning utmynnar inte i ett krav på vänstertrafik. Däremot menar jag alltså att högerregeln borde tas bort. Den innebär ju att fordon som närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde. Om nu inte vägmärke eller trafiksignal anger något annat. Ibland kör jag efter högerregeln t ex på Odalgatan och vidare på Styrestagatan och sedan på Stohagsgatan där Folkbladet ligger. De som då ska ansluta från de mindre gatorna blir mycket konfunderade när jag stannar. När de till slut vågar sig fram vinkar de och tror att jag stannat av ren artighet. Det allmänna rättsmedvetandet säger att den som kör på en större gata eller väg har företräde. Det enklaste vore att överallt märka ut huvudleder och därmed anpassa lagen efter verkligheten. Många länder saknar högerregel, eller vänsterregel. I England t ex finns ingen vänsterregel. Korsningarna skyltas oftast som huvudleder med företräde. Där inte så är fallet har ingen företräde. Trafikanterna måste samarbeta. Vid korsningar med tät trafik fungerar ju blixtlåsmetoden, varannan bil har företräde. Som vid Skvallertorget. Lagar som inte efterlevs bör avskaffas. Annars undergrävs förtroendet för lagstiftningen. Det var bara det jag ville säga.
Läs mer om