Av det grova språkbruket i motionen att döma kan man få intrycket att det är enorma skillnader mellan regeringen och S. Vilket det dock inte är. Vår samtid präglas av så pass dominanta problem - Kriminalitet/Migration, Krig/Säkerhet, Inflation/svag krona/låg tillväxt - att inget parti med avsikt att vara regeringsbärande kan flytta sig särskilt långt bort från mittlinjen utan att tappa i trovärdighet.
Socialdemokraterna behöver dock odla sin samhällsförändrande särart på ett bättre sätt än vad som sker idag. Det saknas idag övertygade och engagerade reformatorer för att få ordning på den ojämlika skolan där framförallt invandrarpojkar med utomeuropeisk bakgrund har stora problem. Här borde S kunna göra skillnad. Katharine Birbalsingh, rektor, Michaela Community School i London skulle kunna inspirera partiet till nya utbildningspolitiska stordåd. Jag träffade henne nyligen i Stockholm. På fredagen 6/10 manade hon på DN Debatt Sverige att förstå att vi "inte längre är ett homogent land som domineras av elever från en infödd medelklass, utan ett land med stor etnisk mångfald – och det är hög tid att anpassa ert utbildningssystem till denna verklighet." Hennes skola har huvudsakligen elever med underprivilegierad, ofta utrikes, bakgrund. I den engelska skolinspektionens rankningar har skolan högsta betyg (”outstanding”) "vi når alltid toppresultat i de externt rättade examensskrivningarna", skriver Birbalsingh i DN.
En av de finaste sakerna med socialdemokratin är i mina ögon den folkhems- och arbetarfackligt inspirerade synen på att en människas bakgrund inte ska vara avgörande för hennes livsvillkor. Jag tänker på S klassiska valaffisch från 1948 där en arbetarpojke står vid sin cykel på väg till jobbet medan festande och bättre bemedlade ungdomar firar med studentmössor i bakgrunden. Budskapet är "Begåvad men fattig - ge honom en lika chans." Idag känns det tyvärr som rätt avlägset att S skulle kampanja på temat "Begåvad men invandrad - ge honom en lika chans." Idag har det istället blivit mer politiskt korrekt att använda elevernas bakgrund som en ursäkt för somliga skolors dåliga kunskapsresultat. Vilket är ett ansvarslöst förhållningssätt. Det finns faktiskt inga ursäkter för att först orkestrera en på tok för stor invandring för att sedan låta invandrarnas bakgrund vara en ursäkt för klena skolresultat och annat elände. Här finns reformer som väntar på sin reformator. Vad säger du Magdalena Andersson?