Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

RÀls för tÄg som ser till att folk kommer till jobbet

Tomas Eneroth (S) Àr en stabil och jordnÀra politiker. Vilket bÄdar gott för rÀlsens fortsatta utbredning i landet.

Tomas Eneroth (S) Àr en stabil och jordnÀra politiker. Vilket bÄdar gott för rÀlsens fortsatta utbredning i landet.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Krönika2021-04-17 06:15
Detta Àr en ledarkrönika. Folkbladets ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.

SĂ„ kom dĂ„ regeringens och Januaripartiernas infrastrukturproposition. Förslagen strĂ€cker sig tolv Ă„r framĂ„t i tiden och omfattar framförallt investeringar i ny rĂ€ls och vĂ€gar och underhĂ„ll av vĂ€gar och rĂ€ls och allt som hör dĂ€rtill. Propositionen presenterades vid en presstrĂ€ff pĂ„ fredagsförmiddagen den 16 april. PĂ„ podiet stod infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Per Bolund.  De bĂ„da politikerna hade med sig 799 miljarder kronor till sin presstrĂ€ff. Vilket förstĂ„s Ă€r vĂ€ldigt mycket pengar. Vi bör dock komma ihĂ„g det lĂ„nga tidsspannet framĂ„t i tiden. I liv och politik finns det inget som Ă€r sĂ„ lĂ€tt som att göra stora utfĂ€stelser och löften för ett "sedan" lĂ„ngt dĂ€rframme i ett dunkelt fjĂ€rran. Jag sĂ€ger inte att politikerna stĂ„r dĂ€r och hittar pĂ„. Trafikverkets och regeringskansliets experter och tjĂ€nstemĂ€n har gjort ett gediget arbete med propositionen. De har lĂ„ng vana vid det hĂ€r arbetssĂ€ttet dĂ€r man utifrĂ„n ett ramverk - som den nya infrastrukturpropositionen utgör - samlar ihop sig för att regeringen under nĂ€sta Ă„r ska kunna fatta beslut om en "nationell plan", med högre konkretion och med mer "riktiga pengar" till buds. Det jag sĂ€ger Ă€r dĂ€remot att sĂ„ mycket ovĂ€ntade saker kan och kommer att hĂ€nda under de kommande Ă„ren. Plötsligt slĂ„r till exempel en pandemi till och grĂ€ver stora hĂ„l i statens lĂ„nekista.

Den nya stambanan OstlĂ€nken frĂ„n JĂ€rna och till Norrköping/Linköping ligger redan i den rĂ„dande nationella planen. Det finns fortfarande olösta problem. För Norrköping Ă€r problemet utfarten söderut. Att grĂ€va lĂ„ngt och djupt - under Strömmen - Ă€r dyrt och besvĂ€rligt. För Linköpings del Ă€r det Ă€nnu krĂ„ngligare. Politikerna i stan har fastnat för en tokdyr tunnel som ingen kommer att vilja betala för. Men i det stora hela Ă€r det sĂ„ att OstlĂ€nken Ă€r en av tre delstrĂ€ckor av de nya stambanorna som redan Ă€r beslutade och dĂ€r investeringskostnaden fram till 2029  sammanlagt Ă€r satt till 71 miljarder kronor. Svindlande mycket pengar det ocksĂ„ förstĂ„s. Men Ă€ndĂ„ nĂ„got mer gripbart och verklighetsnĂ€ra Ă€n 799 miljarder. 

Tomas Eneroth var tydlig med att bygget av nya stambanor - som utgör bulken i kostnadsmassan - inte ska lÄnefinansieras och/eller lÀggas i flummiga investeringsbudgetar. Det Àr ett bra besked. NÀr det gÀller OstlÀnken Àr beskedet lika klart att lagt kort ligger. Vilket sÄ vitt jag begriper betyder att rÀlsen dras in i stÀderna och att tÄgen stannar dÀr folk vill stiga av och pÄ för att komma till jobbet och hem igen.