Politiskt sprÀngstoff om den svenska islamismen

PÄ fredag 10 februari ska Sameh Egyptson försvara sin doktorsavhandling "Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige" pÄ Lunds universitet.

Muslimska brödraskapet Àr en av Mellanösterns starkaste fundamentalistiska rörelser. I en ny doktorsavhandling argumenteras för att Brödraskapet Àr mycket verksamt ocksÄ i Sverige.

Muslimska brödraskapet Àr en av Mellanösterns starkaste fundamentalistiska rörelser. I en ny doktorsavhandling argumenteras för att Brödraskapet Àr mycket verksamt ocksÄ i Sverige.

Foto: Mohammad Hannon

Krönika2023-02-06 05:15
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Med föredömlig timing publicerade Dagens Nyheter pĂ„ söndagen (5 februari) ett mastodontreportage av Niklas Orrenius dĂ€r avhandlingen och dess vinklar och vrĂ„r speglas och granskas. 

Avhandlingen Ă€r pĂ„ 740 sidor och sprĂ€ngfylld av namn, uppgifter och detaljer. 

Sameh Egyptson har frĂ„n och till arbetat med avhandlingen under mer Ă€n tjugo Ă„r. Hans handledare pĂ„ universitetet Mika VĂ€hĂ€kangas sĂ€ger till DN att han ser avhandlingen som "politiskt sprĂ€ngstoff" och som "viktig för hela det svenska samhĂ€llet." Han ser ocksĂ„ stora risker med hur avhandlingen kommer att tas emot: "Somliga kommer att lĂ€sa in en sverigedemokratisk agenda, eller islamfientlighet, eftersom den offentliga debatten ofta saknar nyanser", sĂ€ger han till DN. 

Till DN sÀger Egyptson att han inte vill förknippas med SD sÄ lÀnge som de inte skiljer mellan "islam och islamism" Han Àr noga med att för egen del framhÄlla att han "inte anser att muslimer Àr ett hot mot Sverige." Hans fokus Àr helt inriktat pÄ det islamistiska Muslimska Brödraskapet och de myndigheter, partier, opinionsbildare och politiker som enligt honom underlÀttar för Brödraskapet att bygga sig starka i Sverige.

Enligt SĂ€kerhetspolisen, skriver DN 5/2, Ă€r MB:s mĂ„l ”ett vĂ€rldsomspĂ€nnande kalifat byggt pĂ„ sharia”, vilket Ă€r ”oförenligt med svenska grundlĂ€ggande fri- och rĂ€ttigheter”. SĂ€po skriver Ă€ven att MB:s strategi i vĂ€stvĂ€rlden bygger pĂ„ ”segregation och enklavisering." 

Sameh Egyptson har sjÀlvklart mÄnga kritiker; hans forskningsomrÄde Àr hett och mycket aktuellt. Personligen anser jag att det svenska samhÀllets förmÄga att slÄ hÄrt mot islamism i kombination med att visa respekt för muslimer Àr helt avgörande kompetenser för en god samhÀllsutveckling. Det Àr till exempel beklÀmmande att se hur veka mÄnga ryggar blir inför islamistiska krav pÄ inskrÀnkningar av yttrandefriheten i Sverige. Den kristne skribenten Jacob Rudenstrand argumenterar vÀl i Kvartal 5 februari.

"Som bekĂ€nnande kristen i vĂ€rldens kanske mest sekulĂ€ra land kan jag kĂ€nna igen den uppgivenhet mĂ„nga muslimer upplever inför uppeldandet av Koranen. Samma sak kĂ€nner jag och mĂ„nga andra kristna nĂ€r Jesus och Bibeln Ă„terkommande utsĂ€tts för respektlös drift – oftast i etablerade medier. (--) Samtidigt Ă€r detta en del av ett öppet och fritt samhĂ€lle. Det finns inga heliga kor – religionsfrihet innebĂ€r inte frihet frĂ„n religionskritik."  Exakt sĂ„ Ă€r det. Och sĂ„ bör det vara. Till alla svenskars fromma.