Polisens passivitet är en folklig skandal

Polisen har stora och viktiga samhällsuppgifter. Sedan flera år tillbaka kämpar man med att bekämpa den grova gangsterkriminaliteten.

Fredrik Lundh Sammeli är ordförande i riksdagens justitieutskott. Han bör snabbt och resolut ta tag i skandalen med passen.

Fredrik Lundh Sammeli är ordförande i riksdagens justitieutskott. Han bör snabbt och resolut ta tag i skandalen med passen.

Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Krönika2022-03-17 05:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 På grund av en rad omständigheter - förlegad lagstiftning, mjäkig straffmätning, för klen bemanning och brister i organisation och ledarskap - har polisen inte varit särskilt framgångsrik. Många mördare och andra grova gangsteranknutna gärningsmän går fria. Att polisen ges bättre inre och yttre förutsättningar i denna frontkamp mot våldskriminaliteten har avgörande betydelse för samhällsutvecklingen i Sverige. 

Polisen har emellertid också en rad andra  viktiga samhällsuppgifter av stor betydelse och med stark servicekaraktär. Monopolet att utfärda pass är en sådan uppgift. I jämförelse med den avancerade brottsbeämpningens besvärligheter torde och borde passen vara en tämligen enkel uppgift. Men flera år i rad har polisen uppvisat en växande oförmåga att sköta sitt uppdrag. Den som vill boka tid för ett nytt pass ställs i halvårslånga köer. Det är helt obegripligt att köställa folk i flera månader för att ansöka om ett pass; en procedur som i normalfallet tar högst fem minuter. Jag har sökt svar och förklaringar på varför det är som det är. Men det tycks inte finnas några svar. Polisen skyller på medborgarna: Det är många som ansöker om pass nu. Att skylla på medborgarna är dock inget svar som duger. Om det är många som vill ha pass till sommaren så får väl polisen se till att ha öppet på kvällar och helger tills kötiderna är nere på rimliga tider. Konstigare är det inte. 

Medborglerlig respekt för de statliga verksamheterna är en grundbult för vårt samhällsskick. En viktig del av statens verksamhet handlar därför om att ge god, snabb och ändamålsenlig service till medborgarna. Inom flera vitala områden har utvecklingen varit positiv under senare decennier. Skatteverket har blivit lättillgängligt. För de allra flesta krävs bara några klick på mobilskörmen för att deklarera och det är lätt att få hjälp och svar på frågor. Försäkringskassan har förenklats och digitaliserats i rask takt. Enkla rutinärenden hanteras i normalfallet enkelt och geschwint.  Pensionsmyndigheten erbjuder flera individanpassade och lättillgängliga tjänster för pensionsuttag och pensionsplanering.

Polismyndighetens passhantering är i jämförelse inget annat än en folklig skandal. Justitieutskottets ordförande Fredrik Lundh Sammeli (S) är en bra och klok person. Han bör kalla in justitieministern och polischefen till utskottet och begära förklaringar och förbättringar.