Förra söndagen inledde jag en artikelserie om boken ”På stadig grund – Bygget av Lundbergs” av Jonas Malmborg. Boken gavs ut i november 2019 i samband med Lundbergföretagens 75 års jubileum.
Det som fängslar mig med den här boken är dels att den ger handfasta och konkreta inblickar i hur Lundbergs tänker när det gäller affärer, investeringar, innehav, belåning och risker. Dels väver författaren samman samhällsutvecklingen i stort med olika epoker i företagets utveckling.
1944 återvänder den 24-årige Lars Erik Lundberg till Norrköping från ett jobb på statliga Fortifikationsförvaltningen. Han flyttar in hos mamma Greta och startar Byggnadsföretaget L E Lundberg.
Han startade inte från noll. Pappan Elis, som dog när Lars Erik bara var sjutton år, efterlämnade ett mindre byggföretag, ett par hyresfastigheter och en skoaffär till sina två söner. Pappans affärsrörelse avvecklas och pengarna från arvet sätts på bankkonto för att växa.
Det finns således ett startkapital för den unge företagaren Lundberg. Men han är sparsam och försiktig och vill inte ge sig in i några affärer och verksamheter som han inte begriper. För att hålla nere kostnaderna förläggs företagets kontor till mammans bostad. För att skaffa sig begripliga kunskaper om byggmarknaden i Norrköping så ”vandrar han gata upp och gata ner” i staden för att hitta lämpliga tomter att förvärva och bygga bostäder på.
I boken berättas om Lars Erik Lundbergs ”övertygelse” om att Norrköping är i behov av modernisering. Bostadsstandarden är på sina håll mycket låg. Han tror sig också om att kunna bygga ”bättre, billigare och effektivare” flerfamiljshus än vad de etablerade byggmästarna förmår.
Samtidigt berättas historien om hur den socialdemokratiska regeringen under Per-Albin Hanssons ledning sätter igång arbetet med sitt ”Efterkrigsprogram” där höjd levnadsstandard och ökad bostadsproduktion står i centrum. 1944, när Lars Erik Lundberg köper sina första tomter och börjar rita moderna lägenheter med god standard i hus med effektiva och underhållssnåla fasader, så kommer Volvo ut med modellen PV 444, som skulle bli Sveriges ”folkbil” och uppfinnaren Erik Wallenberg får patent på den första Tetra-Pak förpackningen.
I ett land som kort sagt präglas av försiktig optimism så tar den försiktige byggföretagaren Lundberg sina första steg i vad som komma skulle.